Chefen kom själv på lösningen
I förra veckan talade jag med en chef som kände sig orolig eftersom han befarade att en med arbetare tappat förtroendet för honom.
Det hela hade sin upprinnelse i att hans avdelning tvingats göra förändringar i de anställdas arbetsuppgifter och ansvarsområden. Chefen var inte förtjust över detta, men var tvungen att följa ledningens direktiv.
Han kunde inte visa sin ovilja, utan höll masken och var lojal med beslutet. Detta påverkade dock stämningen på avdelningen. Framför allt en person hade reagerat starkt. Vid ett möte hade denna medarbetare sagt: »Jag känner inte igen dig, det känns som om du förvandlats, eller som om du förr låtsades vara någon som du egentligen inte är.« Kommentaren höll chefen vaken om nätterna, och han plågades av att tolkas som opålitlig.
När jag frågade chefen hur han hade pratat med sin medarbetare visade det sig att han valt att undvika honom. Han hade hoppats att det hela skulle rinna ut i sanden, men insåg nu att problemet snarare växte genom ett sådant beteende. Det var därför han ringde mig. Den främsta orsaken till att han undvikit kontakt var rädsla. Han ville inte se besvikelse i den andres ögon, än mindre möta ilska.
Jag bad honom då berätta hur han själv skulle råda en chefskollega i en liknade situation. Ofta är vi bra på att ge andra råd och därför kan det vara en poäng i att låtsas som att problemet gäller någon annan.
Chefen tänkte efter och kom med flera goda insikter. Först och främst skulle han råda kollegan att tala öppet med sin medarbetare för att ta reda på vad problemet var. Det är viktigt, sa han, att båda är överens om vad konflikten handlar om.
Nästa steg skulle vara att chefen och medarbetaren kom överens om hur de i fortsättningen borde kommunicera om liknande problem uppstod. Kan förtroendet inte återställas måste kanske medarbetaren se sig om efter ett annat jobb, sa den här chefen eftertänksamt i slutet av vårt samtal. Han tackade för hjälpen, som han egentligen själv kommit fram till. Han hade påmints om hur viktigt det är att klargöra sin roll som chef och vad som krävs för att uppfylla uppdraget.
Inger Ehn Knobblock är en av STs karriärcoacher.