Att vara alltför hjälpsam är inte riskfritt
Är du ofta irriterad över att ingen ser allt arbete som du lägger ned på att bistå andra? Då misstänker jag att din fallenhet att ta på dig mycket ansvar faktiskt är ett bekymmer.
En medlem berättade för mig att han alltid var den första att räcka upp handen när någon gav uttryck för att hen behövde hjälp. Samtidigt hade han själv svårt att be om en tjänst.
Hans vilja att finnas till hands för andra skapade problem. De egna arbetsuppgifterna blev liggande och jobbet blev klart i sista minuten. Dessutom ansåg han att kollegerna var slappa och ansvarslösa.
Känner du igen dig? I så fall tycker jag att du ska börja fundera över några saker som kanske gör att du får mera tid över för ditt eget jobb.
Varför erbjuder du dig att hjälpa till? Vill du uppfattas som oersättlig eller snäll? Gör du det för att väcka andras intresse för dig?
Det är förstås trevligt att vara hjälpsam, men inte om du förväntar dig att omgivningen ska vara tacksam. Om du däremot gör det för din egen skull är det en helt annan sak. Då känner du dig mest troligt glad och energisk.
Kanske tillhör du dem som gör »rätt« medan alla andra är bristfälliga. Då är det dags att träna på att sänka kraven och testa att låta dina kolleger ta sig an en uppgift utan att du ger uttryck för att du vet hur den egentligen skulle utföras.
Önskar du att dina arbetskamrater ska läsa dina tankar: Sluta genast. Be dem om hjälp – berätta vad du behöver. Då kommer du att upptäcka att du inte är den enda som är tjänstvillig. Dessutom »lär« du din omgivning hur de kan hjälpa dig.
När någon ber dig om hjälp – stanna upp och fundera över om du verkligen har tid att ta på dig ännu en arbetsuppgift. Fråga dig: är det viktigt, bråttom, har jag utrymme?
Slutligen, vad skulle du hitta på om du kände att du kunde säga nej? Även om det är sympatiskt att vara hjälpsam blir det varken bra för dig eller verksamheten om du inte förmår att ägna dig åt just det du är anställd för att göra.