Arbetsmiljöns förste väktare

PÅ JOBBET: FACKLIGT2005-04-05

Skyddsombudet har en nyckelroll i arbetsmiljöarbetet. Här redogör vi för hur skyddsombudet ska fungera på din arbetsplats. 

Även om arbetsgivaren har hela ansvaret för arbetsmiljön ska det organiserade – eller systematiska – arbetsmiljöarbetet ske i samverkan mellan arbetsgivaren och de anställda och deras företrädare. Skyddsombudet på din arbetsplats är din företrädare i detta arbete.

I Sverige har skyddsombud funnits sedan 1912, det vill säga i drygt 90 år. Skyddsombudet har en unik ställning med uppgifter och befogenheter som regleras i arbetsmiljölagen. I hela landet finns ungefär 97000 skyddsombud som är registrerade i skyddsombudsregistret hos Arbetsmiljöverket.

Upptäcker du brister i arbetsmiljön eller fara i arbetet ska du vända dig till skyddsombudet eller arbetsgivaren.

Måste alla arbetsplatser ha skyddsombud?

Ja, om antalet anställda är fler än fyra ska det finnas ett lokalt skyddsombud. Detta har rätt att sköta sitt uppdrag så lång tid som behövs på betald arbetstid och behålla övriga anställningsförmåner.

Vilka uppgifter har skyddsombudet?

Att verka för en god arbetsmiljö på arbetsplatsen, vaka över skyddet mot ohälsa och olycksfall och vaka över att arbetsgivaren lever upp till arbetsmiljölagens krav. Innan arbetsgivaren företar förändringar som påverkar arbetsmiljön ska skyddsombudet underrättas. Skyddsombudet ska delta redan i planeringen när det gäller

o nya lokaler och när lokaler förändras eller byggs om,

o att ändra anordningar, arbetsprocesser eller arbetsmetoder,

o att använda kemiska ämnen som kan vara farliga,

o arbetsorganisationen,

o att upprätta handlingsplaner över vad som ska göras för att förebygga ohälsa och olycksfall.

Vem utser skyddsombud och för hur lång tid?

I första hand är det den fackliga organisation som har kollektivavtal på din arbetsplats. Facket kan besluta att ditt arbetsplatsombud också ska vara skyddsombud. Skyddsombudet väljs på tre år i taget.

I andra hand kan du och dina arbetskamrater utse skyddsombud på annat sätt, till exempel på ett möte eller genom en överenskommelse er emellan.

När får skyddsombudet sina lagliga befogenheter?

När arbetsgivaren fått skriftligt meddelande om vem som är skyddsombud eller, om arbetsgivaren inte kan nås, när arbetsplatsen fått underrättelsen. Skyddsombudet ska också anmälas till Arbetsmiljöverkets skyddsombudsregister.

Arbetsgivaren är skyldig att sätta upp anslag på arbetsplatsen om vem som är skyddsombud.

Det händer att de som arbetar med arbetsmiljöfrågor kallas för något annat än »skyddsombud«. I så fall omfattas de inte av arbetsmiljölagen och har inte heller samma juridiska befogenheter som skyddsombud.

Vilka är dessa befogenheter?

Anser skyddsombudet att brister finns i arbetsmiljön kan han/hon

o begära att arbetsgivaren vidtar åtgärder. Arbetsgivaren måste omgående ge ett svar. Om åtgärderna inte vidtas inom rimlig tid eller om skyddsombudet inte får annat tillfredsställande besked kan skyddsombudet vända sig till Arbetsmiljöverket och begära ett föreläggande eller förbud.

o begära att undersökningar görs av arbetsförhållandena.

o avbryta arbetet i vissa fall, till exempel om du ensam utför ett arbete eller om du i ditt jobb utsätts för omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa. Då ska Arbetsmiljöverket kontaktas och stoppet gäller tills detta fattat beslut i frågan.

Vem står för utbildningen?

Arbetsgivaren ansvarar för skyddsombudets grundutbildning, medan facket står för fortbildningen.

Kan det finnas flera skyddsombud på min arbetsplats?

Ja, om arbetsplatsen är indelad i flera skyddsområden med ett skyddsombud i varje. Även arbetsplatsens storlek, arbetets natur och arbetsförhållandena är avgörande för hur många skyddsombud som ska utses. Förekommer skiftarbete ska varje skift med flera anställda ha ett skyddsombud.

Finns flera fack på arbetsplatsen kan de gemensamt utse ett skyddsombud.

Om flera skyddsombud finns ska ett av dem utses till huvudskyddsombud och samordna deras arbete.

När ska skyddskommitté finnas?

Om minst 50 anställda finns på ditt arbetsställe eller om de anställda begär det. Skyddskommittén är ett samrådsorgan mellan arbetsgivare och anställda och bör samlas minst var tredje månad. Uppgiften är att delta i att planera arbetsmiljöarbetet, behandla frågor om lokaler, handlingsplaner, företagshälsovård, upplysning och utbildning kring arbetsmiljö, om arbetsanpassning och rehabilitering. Också här företräds du av det/de fack som har kollektivavtal på arbetsplatsen.

Vad är regionalt skyddsombud?

Sådant utses när en lokalavdelning av en facklig organisation har kollektivavtal på en arbetsplats och om minst en medlem finns där. Det regionala skyddsombudet behöver inte arbeta på arbetsplatsen. Regionala skyddsombud kan också väljas där skyddskommitté saknas.

Var kan jag läsa mer?

Mer information om skyddsombudets roll hittar du på www.av.se. På Internet finns också den nya arbetsmiljöportalen www.arbetsmiljoupplysningen.se.

Reglerna finns i arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen och i skrifter från Arbetsmiljöverket. Den senaste lagtexten finns i Arbetsmiljöverkets bok »Arbetsmiljölagen med kommentarer«.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA