Vill se mer företagskontakter
Pressen på Arbetsförmedlingen ska öka. Myndigheten måste bli bättre på att jaga jobb ute på företagen. Det säger arbetsmarknadsutskottets nya ordförande Elisabeth Svantesson.
”Nu måste vi ställa hårdare krav på att Arbetsförmedlingen skaffar sig arbetsgivarkontakter”, säger Elisabeth Svantesson (M) till Svenska Dagbladet. ”Jag förväntar mig mer av dem.”
Elisabeth Svantesson flyttade i juni tillbaka till riksdagens arbetsmarknadsutskott efter ett par år i finansutskottet. Nu är hon utskottets ordförande, och leder dessutom en arbetsgrupp för Moderaternas arbetsmarknadspolitik. Och hon vill ge en tydlig signal till Arbetsförmedlingen att satsa mer på företagskontakter:
”De tycker säkert själva att de gör en hel del och det har också blivit bättre sedan 2006, men nu måste pressen öka.”
Arbetsförmedlingens analyschef Clas Olsson framhåller att förmedlarna ägnar 25-30 procent av arbetstiden till kontakter med arbetsgivare.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Vänliga hälsningar
Reza Pazirai, Jobbmatchare
Puckat AF gör ett mycket bra arbete generellt!