»Vi har blivit mer målinriktade«
Konsumentverket har gått från 180 anställda före flytten till 105 i dag. »Vi har gått igenom ett stålbad under de här åren, och förhoppningsvis blivit mer effektiva«, säger myndighetschefen Gunnar Larsson.
Konsumentverket fick inga extra anslag för att genomföra omlokaliseringen. Stora delar av de kostnader den medförde var avtalsbundna och låg utanför myndighetens möjligheter att påverka. Åldersstrukturen bland personalen gjorde att kostnaderna för avtalspensioner åt upp löneutrymmet för att återanställa.
Bara 18 följde med
Från 180 anställda är Konsumentverket nu nere på 105. Och av medarbetarna i Stockholm valde bara 18 att följa med när flyttlasset gick från Stockholm till Karlstad.
– Vi har blivit färre och tappat kompetens, konstaterar Gunnar Larsson.
Ändå anser han inte att konsumentskyddet skadats i processen. Det mesta av den kompetens som gick förlorad har verket återhämtat genom nyrekryteringar och kunskapsöverföring, hävdar han.
– De tuffa kraven har gjort att vi har tvingats till en översyn av mycket i verksamheten. Men det har också gjort oss mer målinriktade och fokuserade.
Färre ansvarsområden
Det »nya« Konsumentverket har avvecklat flera verksamhetsområden, bland annat sitt testlabb. Tidningen Råd & Rön drivs numera av Sveriges Konsumenter. Ett antal ämnesområden, som miljöfrågor, mat, energi och bilar, är det inte längre Konsumentverket som ansvarar för.
– Inom ramen för de verksamhetsområden som nu ligger i vårt fokus har verksamheten inte försämrats. Det kan nästan vara så att vi har blivit bättre på det som ska vara vår kärnverksamhet, säger Gunnar Larsson, som själv efterträdde Karin Lindell som Konsumentombudsman och chef för verket 2007.
På organisationen Sveriges Konsumenter är generalsekre-
teraren Jan Bertoft inte lika övertygad om att bantningen av Konsumentverket inte skadat konsumentskyddet. Han konstaterar att flytten i sig, med den kompetensförlust och de nyrekryteringar den medfört, inneburit ett par förlorade år.
– Det är nu det är upp till bevis för Konsumentverket. Vi är på väg in i en lågkonjunktur. Det brukar innebära att marknadsföringen blir aggressivare och fler konsumenter känner sig lurade och behöver hjälp.
Också på de områden som Konsumentverket inte längre ska ansvara för riskerar konsumentskyddet att bli sämre, anser han.
– Det har visat sig tidigare att andra myndigheter inte har samma konsumentfokus som Konsumentverket har.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.