Våra nya tuffa gränser

SCHENGENLAND2003-12-16

Den 25 mars blir Sverige en del av Schengen. Det betyder att du kan resa till Italien eller Island utan att passera någon passkontroll. Men – ta med passet! I alla fall om du inte är blond och blåögd.

Av:  Eva Spira

Vitsen med Schengensamarbetet sägs vara att personer ska kunna röra sig fritt mellan medlemsländerna. En resa mellan Spanien och Norge ska inte vara mer komplicerad än en resa mellan Ystad och Borås.
Men än så länge är passfriheten bara en illusion. Visserligen behöver du inte visa upp passet vid någon passkontroll inom Schengen. Men det är bara med hjälp av passet som du kan bevisa att du är svensk medborgare eller har uppehållstillstånd i Sverige.

Därför rekommenderar bland annat Luftfartsverket flygresenärer att ta med passet – även inom Schengen.
Bortfallet av gränskontroller har nämligen ersatts med en ökad inre kontroll. Den som behöver legitimera sig i Paris, Bryssel eller Berlin och inte kan visa varifrån han eller hon kommer riskerar att i värsta fall bli kvarhållen.
Därför är tanken att ett särskilt id-kort, som visar nationalitet och bara får utfärdas av polisen, ska ersätta passet inom Schengenområdet. Men id-kortet är ännu så länge bara på idéstadiet.
Det kan dröja till nästa år innan det nya id-kortet kan tas i bruk, tror Leif Ahlabo, Rikspolisstyrelsen, som leder samordningen inför Schengeninträdet.

Men själv tänker han inte ta med sig passet på resor inom Schengenområdet.
– Det behövs inte. Jag har varit på många resor i Europa och aldrig behövt bevisa mitt medborgarskap.
Nej, för Leif Ahlabos del är det kanske inte någon risk att åka fast när till exempel den belgiska polisen gör razzia på något torg i Bryssel. Men hur är det då för den svensk som till exempel är mörkhyad, brunögd och har svart hår?
– Ja då kan det kanske finnas anledning att ta med passet, medger Leif Ahlabo.
Men den svenska polisen har inte laglig rätt att genomföra en personkontroll enbart på grund av hudfärg eller andra liknande yttre tecken, försäkrar han.
Slutsats: Du som är mörk behöver inte ständigt bära med dig passet så länge du är i Sverige, men ta för säkerhets skull med det inom övriga Schengenländer.

Den 25 mars ska svenska myndigheter också börja använda sig av dataregistret Schengen Information System, SIS. Det är ett efterlysningsregister där medlemsländerna kan efterlysa brottslingar eller stulna fordon. Men det är också en spärrlista över personer som inte är önskvärda i Schengen.
Det kan vara allt från dömda brottslingar till asylsökande som fått återreseförbud till något Schengenland.
Den 28 februari fanns 803 160 personer upptagna i registret, enligt uppgifter i Leif Ahlabos dator.
Trots tidigare protester har Sverige förbundit sig att införa böter för transportbolag som tar med sig passagerare utan giltiga handlingar.
Systemet har kritiserats för att det gör det svårt för flyktingar att över huvud taget ta sig in i Europa. Senast var det FNs generalsekreterare Kofi Annan som vid den internationella konferensen mot intolerans i Stockholm kritiserade att flygplatspersonal tvingas agera som immigrationsmyndigheter.
Inom Schengen råder också gemensamma visumregler, vilket fått till följd att det krävs visum för att resa in till Sverige från drygt 130 länder.
Alla som passerar Schengens yttre gränser måste från den 25 mars genomgå en grundlig gränskontroll, vari bland annat ingår en sökning i SIS.

Schengenland

I Schengen ingår EU-länderna Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Spanien, Portugal, Grekland, Italien och Österrike. Dessutom ingår Norge och Island.
De båda EU-länderna Storbritannien och Irland behåller personkontrollen vid sina gränser då de valt att bara delta i delar av Schengensamarbetet.

Schengen – det här förändringarna genomförs

Sjöfart

Fritidsbåtar måste gå in till en svensk gränskontroll och anmäla att de lämnar landet innan de beger sig till Polen eller Baltikum. Åter i Sverige genomgår samtliga passagerare en inresekontroll i vilken även ingår sökning i SIS. Vid resa på internationellt vatten t ex mellan Gotland och fastlandet eller över Öresund sker normalt inga personkontroller. Handels- och kryssningsfartyg måste lämna besättnings- och passagerarlistor till kustbevakningen 24 timmar innan de anländer till Sverige.

Flygpassagerare

Noggrann personkontroll sker både vid in- och utresa från Schengenland. Hittills har sjutton flygplatser godkänts för trafik till tredje land, dvs länder utanför Schengenområdet. Större flygplatser har byggts om. Detta för att det ska vara möjligt att hålla isär flygpassagerare som reser inom respektive utom Schengen. Resande inom Schengen behöver inte passera någon passkontroll.


Tågresor

Inga tåg passerar någon Schengengräns i Sverige.

Övernattning

Hotell, pensionat och campingplatser är skyldiga att upprätta listor över vilka gäster som inte är medborgare i Schengen. Det innebär att gästerna måste styrka sin identitet med pass eller id-kort.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

EU
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA