Utstationering ska anmälas
Regeringen föreslår att arbetsgivare som utstationerar personal i Sverige ska vara tvungen att anmäla det till Arbetsmiljöverket. Arbetsgivaren ska också utse en kontaktperson i Sverige.
Regeringen föreslår i en proposition till riksdagen nya regler för hur Sverige ska tillämpa EUs utstationeringsdirektiv. Den som driver verksamhet i Sverige med utländsk personal enligt utstationeringslagen i mer än fem dagar ska anmäla sin verksamhet till tillsynsmyndigheten Arbetsmiljöverket. Samtidigt ska arbetsgivaren anmäla en kontaktperson som ska vara behörig att ta emot delgivningar för arbetsgivarens räkning.
Som tillsynsmyndighet ska Arbetsmiljöverket kunna ålägga en arbetsgivare som bryter mot reglerna att betala en sanktionsavgift. Verket ska också kunna utfärda förelägganden vid vite mot en arbetsgivare som inte följer reglerna. Ändringarna i utstationeringslagen föreslås gälla från 1 juli.
LO, TCO och Saco har framfört att det utländska företagets kontaktperson bör kunna förhandla med en svensk facklig motpart och sluta kollektivavtal. Men ett sådant krav skulle strida mot EU-rätten, anser regeringen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.