Undermåliga högskolekurser
Högskoleverket har granskat kvalitén på högskoleutbildningarna. Av drygt 1 000 granskade utbildningar ifrågasätts rätten att över huvud taget examinera studenter i 81 fall.
Två stora problemområden pekas ut i Högskoleverkets rapport – den nya lärarutbildningen och utbildningarna i språk.
På lärarutbildningarna har verket upptäckt allvarliga brister och uppmanar både högskolorna och stat och kommun att vidta snabba åtgärder för att rätta till bristerna. Den nya lärarutbildningen har enligt rapporten blivit för spretig, med ett mycket stort utbud av kurser som leder till brist på sammanhang för studenterna. ”I värsta fall blir konsekvensen att utbildningen inte leder fram till en helhet som ger lämplig kompetens för undervisning i den skolform studenterna vill inrikta sig på”, skriver verket i sin rapport.
Också den del av utbildningen som är förlagd till den kommunala skolan saknar sammanhang och samordning, anser verket.
Men eftersom ännu ingen tagit lärarexamen enligt den nya lärarutbildningen väljer verket att inte ifrågasätta någon högskolas rätt till examination.
När det gäller språkutbildningar är det brist på lärarkompetens och små studentgrupper som ger flest problem.
Vid tidigare granskningar har påpekanden och ifrågasättande av examinationsrätten lett till snabba åtgärder från högskolornas sida. Antingen genom att respektive högskola på något sätt rättat till de brister Högskoleverket påpekat, eller att den kritiserade utbildningen dragits in.
Verket förutsätter att den nu publicerade rapporten kommer att ge likartade reaktioner.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.