Tyska lokförare får 11 procents lönelyft
Lokförare vid tyska Bahn får lönelyft på 11 procent och cirka 8 000 kronor som engångsbelopp. Dessutom förkortas arbetstiden med en timme per vecka från 2009.
Det blev resultatet efter flera månaders förhandlingar mellan arbetsgivaren Bahn och lokförarfacket GDL. Ursprungligen hade GDL krävt ett 30-procentigt lönelyft, men accepterade i slutänden långt mindre. I gengäld fick GDLs 20 000 lokförare ett eget kollektivavtal med Bahn.
- Kravet på 30 procent var ju bara förhandlingstaktik, säger GDL-ordföranden Manfred Schell till tidningen Welt. Viktigast för oss var att få ett eget avtal.
Tidigare har Bahn krävt att alla fack inom järnvägskoncernen ska underteckna likalydande kollektivavtal. På så sätt ska alla anställda garanteras samma löneökning. Den linjen har backats upp av landsorganisationen DGB och dess medlemsförbund Transnet, som också organiserar Bahns lokförare. Den har också stötts av Bahn tjänstemannafack GDBA.
GDL anser dock att Transnet och GDBA förhandlat fram alldeles för små löneökningar. Under sina avtalsrundor sommaren 2007 uppnådde de båda facken ett slutresultat på 4,5 procent och 6 000 kronor som engångssumma. Under hösten har Bahn försökt få GDL att acceptera samma nivåer.
- Det är alldeles för lite, sade GDLs förste vice ordförande Günter Kinscher till ST Press i höstas. Merparten av lokförarna har en slutlön på motsvarande 14 000 kronor efter skatt. Den lönen kan en lokförare med familj knappast leva på.
Efter flera omfattande strejker i oktober och november har Bahn tvingats gå GDL till mötes. Som extra bonus kortas GDL-lokförarnas arbetstid från 41 till 40 timmar per vecka, med start 2009.
- Några mindre frågor återstår dock att lösa innan avtalet är slutgiltigt, hävdar Bahns personalchef Margret Suckale i ett pressmeddelande.
- Vi hoppas att det blir klart inom denna vecka, säger GDLs förbundsordförande Manfred Schell till tyska medier.
Målet är att det nya avtalet ska undertecknas allra senast vid månadsskiftet. Under våren hotar dock nya konflikter. Anledningen är att facken GDBA och Transnet väntas säga upp sina ingångna avtal med Bahn. Avtalen innehåller nämligen paragrafer som medger uppsägning - om ett annat förbund förhandlar fram bättre avtal. Tyska landsorganisationen DGB ser med oro på utvecklingen.
- Det kan betyda slutet för en gemensam facklig lönepolitik, i alla fall inom Bahn, säger förbundsordförande Michael Sommer till tyska radiokanalen MDR.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.