Transdev vägrar betala skadestånd
Transdev kommer inte betala skadestånd till andra än de två tågvärdar på Öresundståg som fått rätt i Arbetsdomstolen, AD. Fallet gällde ob-ersättning vid ”väntetid”, vilket de flesta anställda fått retroaktivt efter domen.
Öresundstågen körs av Transdev, ett medlemsföretag i arbetsgivarorganisationen Almega. Bolaget vägrade tidigare att betala ut OB-ersättning för den ”uppehållstid” som uppstår när tågvärdarna inom samma arbetsperiod på schemat går av ett tåg och måste vänta på att gå på nästa tåg. Seko valde att gå till AD för att pröva två medlemmars rätt till ersättning, som ett pilotfall.
AD slog i en dom i september fast att tågvärdarna har rätt till ob-tillägg när ”uppehållstiden” är på betald arbetstid. Dessutom dömdes Transdev att betala skadestånd med 10 000 kronor till var och en av tågvärdarna, för att bolaget brutit mot det lokala kollektivavtalet.
Nu nekar Transdev att betala skadestånd till fler än de två tågvärdar som var pilotfall. För ST handlar det om minst 170 medlemmar som nekas skadestånd. ST-ordföranden Lars Nilsson tror att facken måste till AD igen för att tvinga bolaget att betala ut skadestånd till alla berörda:
– Det kan vara mellan 170 och 210 medlemmar som är berörda. Den första lokala förhandlingen är utsatt till 8 februari. Vi har varit överens om att avvakta utfallet av Sekos förhandling med arbetsgivaren.
Enligt Lars Nilsson har de flesta fått ut merparten av den innestående OB-ersättningen, men det finns fortfarande oenighet om delar av den retroaktiva ersättningen. Han menar att arbetsgivaren gör en helt annan tolkning av domen i AD än facken:
– Transdev tolkar domen själva. De påstår att de inte vet vad ett pilotfall är. Vad jag förstår kommer Seko att ta det här till AD igen.
Sekos centrala förhandling med Transdev slutade i oenighet, och förbundet överväger att gå till AD på nytt:
”Det handlar om minst 1,5 miljoner, troligen upp emot 3,2 miljoner kronor som de inte vill betala ut”, säger den lokala Seko-ordföranden Lars Holmqvist till Sekotidningen.
Transdev skriver i ett mejl till Sekotidningen ”att företaget inte delar uppfattningen att alla tågvärdar ska ha skadestånd”.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.