Trängselskatt kostade 1,9 miljarder
Försöket med trängselskatter har kostat Vägverket 1,9 miljarder kronor. Skatteintäkterna blev knappt 400 miljoner kronor, varav hälften går tillbaka till Stockholms kommun.
Försöket med trängselskatter i Stockholm pågick under sju månader. Nu är betalstationerna vid infarterna nersläckta i väntan på ett politiskt beslut om trängselskatter i framtiden.
Vägverkets försök med trängselskatter går på 1,9 miljarder kronor. Då ingår investeringskostnaden och driftskostnaden, säger Magnus Bengtsson, Vägverket, till Sveriges Radio.
Om försöket skulle permanentas räknar man med en driftskostnad på 250 miljoner om året.
De som betalat mest i trängselskatt var höginkomsttagare, enligt en studie av försöket. Medelinkomsttagare var de som mest minskade sitt resande. Studien visar att fyra procent av privatbilisterna står för en tredjedel av intäkterna.
Studien visar att drygt hälften av de som valde att avstå från att ta bilen valde att gå över till kollektivtrafiken. Övriga planerade om sina resor, bland annat genom att samordna sina ärenden och planera sina inköp bättre.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.