Trängselskatten gav dem jobb
Många har klagat på Stockholms försök med trängselskatt. Men inte de 39 personer som fått jobb hos Skatteverket i Örebro. Hit kommer bilägarnas begäran om att få skattebeslut omprövade.
”En kille tittade på en snygg tjej så att han körde fel in i en tunnel och tycker att han ska slippa trängselskatten”, skrattar Susanne Nilsson. En annan förare anser att eftersom han inte röstar på sossarna ska han inte betala.
Susanne Nilsson förklarar, medan hon bläddrar bland omprövningsärendena, att bilägare kan komma med de mest egendomliga skäl till att de ska ha pengarna tillbaka. För trängselavgifterna bör man betala först, innan man begär omprövning.
Det finns också de som försöker slinka undan på andra sätt. Det framgår av de fotokopior av registreringsskyltarna som kamerorna fångat upp när fordon kört igenom passagerna till och från Stockholm.
Någon har till exempel försökt köra så att kameran inte ska få in hela bilnumret, en annan har försökt vinkla nummerskylten för att försvåra avläsning, en tredje har försökt dölja den främre skylten – men glömt den bakre. En fjärde har kopierat en skylt, tillhörig en miljöpartist, och så vidare…
Utländska skyltar ställer till det
På kopiorna som Susanne Nilsson arbetar med syns endast skyltarna. På sin höjd kan man ibland ana vilket bilmärke det kan vara fråga om.
Till de knepigare fallen hör en bilägare som fått sina skyltar stulna. Tjuven har använt dem till den egna bilen och susat in och ut i Stockholms innerstad efter behag. Eftersom betalningskravet följer fordonet, som känns igen genom skyltarna, bör den bestulne betala och begära omprövning av varje skattebeslut.
– Här är jättekul att jobba och jag tillhör en bra arbetsgrupp, säger Susanne. Svårast är att skilja en del utländska bilar från svenska eftersom skyltarna kan vara ganska lika varandra.
Inför starten sökte 550 personer till 35 tjänster. I dag är de 39, av vilka fyra är assistenttjänster. En del är övertaliga på andra enheter inom skatten och några kommer från Kronfogdemyndigheten, från vilken tjänster ska omlokaliseras till Karlstad.
– Vi har fått ihop ett bra gäng och försökt få spridning i ålder och etnicitet, berättar sektionschefen Lillemor Åberg.
Kompetensprofilen är högre än vad som ursprungligen begärts, många är unga akademiker.
Genomsnittsåldern är runt 35 år och handläggarnas månadslöner ligger på 17500–20000 kronor. Assistenternas ligger lägre.
– Eftersom det rör sig om anställning på grund av arbetsanhopning är det inte fasta jobb, säger Lillemor Åberg. Sju anställda har sökt och fått annat arbete och därför söker vi ersättare.
Ungefär 300 ansökningar har kommit in.
Susanne Nilsson är en av dem som är på väg till ett nytt, fast arbete, en av de 420 platser som enligt budgetpropositionen är vikta för arbetslösa akademiker. Hon är nyutbildad skatteekonom och har dessförinnan arbetat på bank i tolv år. Den 1 mars lämnar hon Örebro och flyttar till Skatteverket i Karlstad, där hon ska bidra till att förbättra skattekontrollen.
1000–1500 omprövningar per dag
Lillemor Åberg kommer från fordonsskatteenheten där hon varit i tio år. Hon tillträdde redan i somras en av två tjänster som sektionschef och har tillsammans med projektledaren P O Hellner byggt upp verksamheten här.
– Arbetet löper på bra utom ett bokföringssystem som inte är riktigt inkört än, säger hon.
De flesta anställda började här den 14 november och arbetade då med befrielseärenden (se faktaruta på sidan 15). Från den 3 januari gäller ärendena huvudsakligen omprövning men än har den verksamheten inte tagit riktig fart.
– Prognosen utgår från 200000 skattebeslut per dag och att någon procent överklagar. Det motsvarar 1000–1500 omprövningar per dag men så många har vi inte än, säger Lillemor Åberg.
Lugn start
Lugnet märks när jag går runt i kontorslandskapet bland de anställda i sällskap med STs arbetsplatsombud, Emma Karlsson. Hon är rättsvetare och detta är det första jobb där hon får användning för sin utbildning.
Emma tycker det är skönt att komma in i jobbet innan ruschen börjar på allvar. Men det tycker inte alla, till exempel Mattias Sundevåg.
– Hoppas att jobbet ökar nu när påminnelserna med avgiften skickas ut. Jobbet här är fritt, jag kan planera dagen själv och får fatta egna beslut, säger han, men hoppas ändå att han så småningom ska få det jobb han är utbildad till – systemvetare.
Även om assistenten Eva Andersson tycker det är kul att jobba tillsammans med så många yngre är hon inte lika nöjd:
– Jag känner mig lurad och besviken. Först tyckte jag allt var bra och trodde att vi alla skulle behandlas lika, men så visade det sig att jag, efter 27 år inom skatten, inte fick bli handläggare. Ändå har jag den gymnasiekompetens som krävts och vi har alla fått samma internutbildning. Om jag hade vetat att jag inte skulle behandlas som övriga nyanställda hade jag agerat annorlunda. Jag känner mig stämplad.
– Jag hade aldrig klarat mig utan hjälp från Eva som varit inom skatten så länge, säger Emma Karlsson. Assistenterna här gör ett kanonjobb.
Lite av detektivjobb
Elin Åberg tillhör dem som tidigare var arbetslösa. Hon har examen i litteraturvetenskap och översättningar, och känner sig lyckligt lottad som fått anställning.
– Arbetet är lite av detektivjobb, jag måste luska ut hur en del har åkt. Lidingöregeln, till exempel, är knepig: Den som åker från Lidingö in till Stockholm och ut från innerstaden inom 30 minuter ska inte betala. Men det händer att kamerorna inte alltid uppfångar både in- och utfart, berättar hon.
Karolina Samuelsson och Maud Eriksson har tidigare arbetat på Kronfogdemyndigheten och står inför uppsägningshot.
– Här är jättetrevligt, men jag saknar mina gamla arbetsuppgifter, säger Maud Eriksson, som tillhör de äldre i gänget. Nuvarande arbetsuppgifter är enklare och jag har fått gå ner i lön, men att flytta till Karlstad är inte aktuellt.
Än så länge har de anställda jobb till i mitten av maj. För att kunna förlänga anställningarna utöver sex månader krävs att arbetsgivare och fack enas om att söka dispens hos Arbetsgivarverket. När detta skrivs har ST och Saco skrivit på och om även Seko gör det blir slutdatum för jobben den 31 juli. Sedan avgör folkomröstningen i samband med valet i september om trängselskatten ska permanentas eller ej.
Stockholmsförsöket
o Efter många politiska turer och en hel del protester från olika håll beslöts 2003 om trängselskatt i Stockholm. Försöket pågår 3 januari–31 juli 2005 och innebär:
o För bilar som passerar genom ett antal passager in till eller från Stockholms innerstad ska trängselskatt betalas. Kameror vid passagerna läser av bilskyltarna och bilägaren ska betala så att skatten finns på Vägverkets konto inom fem dagar. Man betalar via autogiro, bank- eller plusgiro, hos Pressbyrån eller 7-Eleven.
o Vägverket kontrollerar att skatten betalas. Det måste göras innan man kan begära att få ett skattebeslut omprövat. Omprövning hanteras av Skatteverket i Örebro och kan ske högst två gånger. Överklagande görs hos länsrätten i Stockholm.
o Den som inte betalar inom fastställd tid får en påminnelse från Vägverket plus krav på 70 kronor i expeditionsavgift. Nästa påminnelse kostar ytterligare 500 kronor och betalar man ändå inte går ärendet till Kronofogden.
o Vissa fordon är undantagna från trängselskatt, däribland miljöbilar, utlandsregistrerade bilar, taxibilar, bussar och motorcyklar. Rörelsehindrade kan ansöka om befrielse från trängselskatt.