Trafikverket kritiserar transportplan
De sänkta anslagen till underhåll av järnvägar kommer att leda till att godstrafik flyttas från tåg till lastbilar, hävdar Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm i en skrivelse till regeringen.
Han är också kritisk till att nya trafikprojekt äter upp resurser som redan tingats för andra åtgärder.
Skrivelsen är en reaktion på regeringens långsiktiga transportplan, Nationell plan för transportsystemet 2010-2021, som beslutades i mars. I den hade regeringen lagt till sju nya investeringar utöver de som de tidigare trafikverken – numera sammanslagna i Trafikverket – föreslagit. De nya projekten ska enligt regeringen finansieras genom att resurserna för projekt av mindre format dras ned med omkring tio procent.
Besparingen ska hämtas hem framför allt under de närmaste åren, vilket innebär stora konsekvenser med ”kraftigt senarelagda effekter”, skriver verket. Neddragningen kan också medföra att ingångna samarbeten måste brytas och att det kan bli svårt att uppnå de trafikpolitiska målen även på sikt.
Regeringen har också sänkt planeringsramen för drift och underhåll av järnväg med 700 miljoner kronor. Det kommer enligt Trafikverket leda till att kvalitetens sänks och punktligheten minskar från 95 till 87 procent. Tillsammans med höjda banavgifter får det till konsekvens att godstransportföretagens intresse för att använda järnväg som transportmedel minskar, och mer gods kommer att köras med vägtransporter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.