»Tog hem« telefonväxeln
Stockholms universitet har tagit tillbaka sin telefonväxel i egen regi. Anledningen är att företaget som skötte växeln saknade tillräcklig kunskap om universitetets verksamhet, vilket ledde till felkopplingar.
En utredning som gjordes om telefonin kom fram till att institutioner upplevde att de gjorde telefonisternas jobb. Flera institutioner hade till och med inrättat en egen »telefonistfunktion« för att koppla samtalen.
– De flesta samtal rings direkt till en anknytning, men om det studsar till växeln måste den ha kunskap om verksamheten, säger Alejandra Pizarro Carrasco i STs sektionsstyrelse. Om man exempelvis sökte en studievägledare kunde samtalet gå till en ekonom eller någon annan som inte visste något om saken.
Hon är nöjd med beslutet. STs principiella uppfattning är att alla som arbetar på universitetet också ska vara anställda där.
– Nu får universitetet större möjligheter att påverka vilka krav man kan ställa på verksamheten i växeln. Det tror jag är avgörande för att de som ringer ska vara nöjda med mottagandet, och även för att anställda inte ska behöva ta emot samtal från någon som redan pratat med tio personer och är upprörd över det.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.