Tidsplan får tummen ned
Tidsplanen för den planerade nya servicemyndigheten är orimlig. Det menar de myndigheter som skulle utgöra kärnan i myndighetens verksamhet. Och ännu finns inte något färdigt lagförslag.
Enligt det utredningsförslag, som just nu bereds på Socialdepartementet, ska en ny servicemyndighet för ekonomi och personaladministration i staten dra igång vid årsskiftet.
»Fysiskt omöjligt« hinna med
– Det är helt enkelt omöjligt, säger Roger Eklund, chef för avdelningen för verksamhetsstöd på Försäkringskassan.
Per Källman, utredare på Skatteverkets avdelning för verksamhetsstöd, instämmer.
– Vi kan inte vara klara till dess, det är inte fysiskt möjligt.
Positiva trots invändningar
Tanken är att stordrift ska ge besparingar. Försäkringskassan och Skatteverket är huvudpartner i samarbetet, men förhoppningen är att fler myndigheter successivt ska ansluta sig. Trots att de båda huvudmyndigheterna är positiva till förslaget har de flera tunga invändningar. Båda befarar till exempel att servicecentret ska höja myndigheternas kostnader i stället för att sänka dem, åtminstone under de första åren. Det medför i sin tur risk för nedskärningar i kärnverksamheten, skriver Försäkringskassan i sitt remissvar.
Myndigheten skriver också att servicecentret kan komma att upplevas som »stort och stelt och allt annat än kundorienterat«. Och den »forcerade anslutningstakten« riskerar att skapa problem.
– Vi är beredda att ställa oss i startgroparna så snart vi har ett beslut, men överlag har hela tidplanen varit väldigt forcerad. Och det är inte bra, säger Roger Eklund.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.