TCO granskas av KO
TCO har blivit KO-anmält för hur värdet av fackligt medlemskap presenterats i kampanjen Facket förändras.nu. Konsumentombudsmannen, KO, har fått in två anmälningar mot kampanjen.
KO anser att lanseringen av kollektivavtalet och inkomstförsäkringen i kampanjen Facket förändras.nu strider mot marknadsföringslagen, skriver TCO-tidningen på webben. KO vänder sig mot två formuleringar på kampanjens webbplats. Rubriken ”Gratis försäkring kan ge dig 10 000-tals kronor” användes till en intervju som nu inte längre finns kvar på hemsidan. Den andra formuleringen handlar om hur kollektivavtalet lanseras. Rubriken ”Har du 80 000 kronor som du inte vet om?” länkar från webbplatsen till en film på Youtube.
KO har begärt in TCOs svar på kritiken senast den 9 oktober. Organisationens chefsjurist Ingemar Hamskär är ansvarig för att utforma svaret. Och den första knäckfrågan är om marknadsföringslagen är tillämplig på TCO:
”Det är självklart att vi ska ha schysta uppgifter på vår webb, men vi är inga näringsidkare och vet inte om marknadsföringslagen gäller i detta sammanhang”, säger Ingemar Hamskär till TCO-tidningen.
Konsumentverkets jurist Joel Westerlund är däremot säker på att marknadsföringslagen är tillämplig:
”Ett fackförbund är inte en näringsidkare, men man måste också granska hur informationen lämnas. Den går ut på att få konsumenter att bli medlemmar i facket och betala pengar i form av en avgift. Då är det avsättningsfrämjande syfte, vilket gör marknadsföringslagen tillämplig på denna kampanj”, säger han till tidningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.