Tågbolag får kritik
Danska tågbolaget DSBFirst, dotterbolag till statligt ägda DSB, anklagas för osund konkurrens i samband med upphandlingen av Öresundstrafiken. Det framkommer i danska tidningen Politiken.
DSBFirst vann upphandlingen av Öresundstrafiken 2007. I Politiken anklagas dock DSB och DSBFirst för osund konkurrens. Anklagelserna handlar om att DSB stöttat sitt dotterbolag DSBFirst med extra tågset och mer pengar för att få den hårt kritiserade trafiken att fungera.
Stöttningen ingick inte i det ursprungliga anbudet, vars budgeterade vinst låg långt under konkurrenternas. Enligt Politiken visar bolagets budget att man endast räknade med en avkastning på tre procent före skatt.
‒ Vårt avtal med den svenska staten är att vi ska ha en avkastning på eget kapital med tio procent, och tre procent är mycket, mycket lågt. Det skulle vi aldrig kunna lägga, säger Jan Forsberg, direktör på SJ till Politiken.
Ett annat tågtrafikbolag, Arriva, lade också bud på den danska delen av Öresundstrafiken. Arriva har anmält DSB till EU-kommissionen. Arriva, och även svenska SJ, anser att DSB använder skattemedel till att konkurrera ut andra trafikoperatörer. Enligt tidningen Politiken får DSB 4 miljarder kronor årligen från staten för att köra tåg i Danmark.
‒ Man kan inte konkurrera med någon som får statsmedel för att täcka sina omkostnader. Så enkelt är det, säger Jan Forsberg till Politiken.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.