Svårt kompromissa i spårkonflikt
Almega och Seko har inte haft någon kontakt med varandra under tisdagen i spårtrafikkonflikten.
– En kompromiss är svår att nå, säger Almegas Beata Hammarskiöld.
Tågstrejken vid Veolia Transport, som kör för Öresundståg och Snälltågen, är inne på sin andra dag. Parterna har inte haft några kontakter under tisdagen, enligt Almegas förhandlingschef Beata Hammarskiöld.
– Vi har sagt att vi står till varandras förfogande om vi kommer på något som kan leda till en lösning, säger hon.
Problemet, enligt Beata Hammarskiöld, är att parterna står så långt ifrån varandra principiellt.
– En kompromiss är svår att nå, säger hon.
Medlarna utsedda av Medlingsinstitutet arbetar fortfarande med konflikten. De har inte heller kommit med några förslag till lösning.
I morgon, onsdag, träder Almegas lockout i kraft. Den ska inte ses som en upptrappning, hävdar Beata Hammarskiöld.
– Nej, det är en ren spegellockout som gäller exakt dem Seko tagit ut i strejk. Den är bara till för att skydda Veolia från oförutsedda löneutgifter om Seko plötsligt avbröt strejken för en del av dem som nu strejkar.
Seko har tagit ut alla sina medlemmar i strejk, med undantag för dem som går utbildning eller har semester. Almegas lockout ska alltså förstås som ett skydd mot att Seko plötsligt lät en del medlemmar sluta strejka.
Seko har inte bestämt sig för om lockouten är att betrakta som en upptrappning.
– Det får vi analysera när den trätt i kraft, säger Per-Ola Fällman, ombudsman på Seko.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.