Svårt förena undervisning med forskning

HÖGSKOLAN2016-03-01

Universitetslärarna ges inte tillräckliga verktyg, incitament eller förutsättningar för att förena undervisningen med forskning. Det visar en IFAU-rapport från forskare vid universiteten i Lund, Linköping och Oslo.

Den genomsnittliga universitetsläraren är en lektor som undervisar betydligt mer än forskar. Idealet att förena undervisningen med forskning och låta undervisningen vara forskningsanknuten är svårt att upprätthålla, enligt en rapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU. Rapportförfattarna har genomfört enkäter, studerat sakkunnigutlåtanden och inhämtat uppgifter om anställningsförhållanden vid universitet i Skandinavien.

Enligt rapporten är incitamenten för forskare att satsa på att utveckla sin pedagogiska skicklighet svaga. När lektorat i nationalekonomi, statsvetenskap och sociologi tillsätts lägger de sakkunniga liten vikt vid pedagogiska meriter jämfört med de vetenskapliga.

”Forskningen ges företräde framför undervisningen, trots att tjänsten i grunden innehåller uppemot 80 procent undervisning”, skriver en av forskarna bakom rapporten, Gissur Ó Erlingsson, i ett pressmeddelande.

En av slutsatserna av studien är att universitets- och högskolelärare i Sverige undervisar mer än kollegorna i andra nordiska länder. Jämfört med sina kollegor i Sverige och Danmark undervisar de svenska lärarna nästan dubbelt så mycket.

”Skillnaderna kan bli stora även inom landet. En lektor i statsvetenskap vid ett universitet kan ha drygt 9,5 årsverken mer undervisningsplikt över en karriär än kollegan som följt samma karriärbana vid ett annat universitet. Detta torde också kunna ge upphov till skillnader i hur väl lärarna kan utföra det pedagogiska uppdraget vid olika lärosäten”, skriver Gissur Ó Erlingsson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA