STs järnvägsavtal dröjer
Sekos avtal för spårtrafik och järnvägsinfrastruktur är klart, men STs förhandlingar drar ut på tiden. ”Det handlar om att säkerställa att det är rätt i varje detalj. Då får det ta lite tid”, säger förhandlingschef Åsa Erba-Stenhammar.
Det strejkvarsel som Seko lagt inom bransch spårtrafik och bransch järnvägsinfrastruktur drogs tillbaka när förbundet kom överens med Almega om treåriga avtal 11 respektive 15 maj. Från STs håll har budskapet varit att förhandlingar pågår.
STs förhandlingschef Åsa Erba-Stenhammar vill inte säga exakt hur långt förhandlingarna har kommit. Och inte heller vilka eller vilken fråga som eventuellt återstår att förhandla om.
– Man hade önskat att vi hade klarat av det här tidigare. Men med tanke på det varsel som Seko lade blev det så att Almega lade våra frågor åt sidan. Man var tvungen att lösa det akuta först, säger hon.
Åsa Erba-Stenhammar påpekar att det just nu pågår förhandlingar med Almega inom områdena järnvägsinfrastruktur, spårtrafik och bransch kommunikation, där Postnord ingår, parallellt. Därför ser hon inget anmärkningsvärt i att det hela drar ut på tiden.
Det kan också uppfattas som att ST vill få med något mera i avtalen, utöver det som Seko fick in?
– Vi har såklart inte suttit här bara för att skriva på en kopia av Sekos avtal utan har diskuterat frågor som vi hade utestående. Annars hade det gått snabbare.
STs avtal kommer alltså att se annorlunda ut jämfört med Sekos?
– Jag vill inte uttala mig om det än. Men vi har frågor att diskutera.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.