STs flygledare har lämnat förhandlingarna
I dag, torsdag, lämnade ST inom flygledningen förhandlingsbordet. Enligt Peter Lennartsson, ST, är orsaken orimliga krav från Luftfartsverket: Bland annat att flygledarna ska minska sin sommarsemester med en vecka och avstå från konflikträtten i höstens avtalsrörelse.
– Löneförhandlingarna har pågått under lång tid, men vi kommer inte vidare, förklarar Peter Lennartsson, ordförande för ST inom flygledningen.
Enligt honom innehåller Luftfartsverkets bud flera punkter som ST inte kan acceptera:
- Att flygledarna och flygledarassistenterna bara ska ta ut tre veckors semester under sommaren. Detta trots att de flesta redan är klara med sin semesterplanering och fått sina fyra semesterveckor beviljade.
- Schemalagd övertid plus frivillighetslistor där flygledarna skriver upp när de kan jobba över.
- Att strunta i arbetstidslagens regler om dygns- och veckovila. Enligt Luftfartsverket är nuvarande avtal tillräckligt.
- Att flygledarna kan ha sju beredskapstillfällen när de kan jobba övertid under en fyraveckorsperiod.
- Dessutom vill arbetsgivaren att facket ska göra en avsiktsförklaring om att inte gå ut i konflikt i samband med höstens centrala avtalsrörelse. Det skulle innebära att flygledarna inte skulle kunna strejka om Arbetsgivarverket exempelvis vill minska antalet semesterdagar eller försämra Trygghetsavtalet för statsanställda.
- Och som villkor för att få den löneökning på 22 procent som Luftfartsverket erbjuder ska personalen ta över ansvaret för att driften fungerar. I annat fall kommer lönenivån att hamna under de 10,2 procent som är snittet för de centrala avtal som slutits hittills inom den privata sektorn, enligt Peter Lennartsson.
– Att låta personalen ta ansvar för driften skulle inte fungera. Inte minst med tanke på att vi upptäckt att vi är betydligt färre än de närmare 800 som man brukar säga att vi är. I samband med förhandlingarna har vi räknat efter och kommit fram till att vi inte är fler än 650 flygledare och då är en del tjänstlediga eller föräldralediga.
Den centrala avtalsrörelsen på Arbetsgivarverkets område har inte startat ännu, men Luftfartsverket ville trots det bli klara med sitt avtal före sommaren.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.