Strejkbegränsning fick inte stöd
EU-parlamentet röstade ned förslaget att inskränka strejkrätten i tågtrafiken. De svenska facken hade drivit en kampanj mot förslaget.
EU-parlamentet tog på onsdagen ställning till EU-kommissionens förslag till liberaliseringar inom tågtrafiken, det så kallade fjärde järnvägspaketet. Flera av de förändringar som föreslås har redan genomförts i Sverige.
Den svenska fackföreningsrörelsen har dock agerat mot ett förslag från parlamentets trafikutskott om att medlemsländerna ska se till att upprätthålla viss trafik när järnvägsanställda strejkar.
En oacceptabel inskränkning i strejkrätten, anser de svenska facken. De påpekar också att förslaget står i strid med modellen på svenska arbetsmarknad, där parterna kommer överens om vilka konflikter som kan anses vara samhällsfarliga.
– Det var en seger att det förslaget röstades ned, säger Thomas Janson, internationell sekreterare på TCO.
Ytterligare en framgång är att parlamentet inte godtog förslaget att utse enskilda kollektivavtal i en bransch som det ”representativa” avtalet.
Den stora tvistefrågan i järnvägspaketet gällde konkurrensutsättning av all nationell persontrafik i medlemsländerna. Parlamentet mildrade kommissionens förslag och beslutade att nationella järnvägsmonopol ska vara fortsatt tillåtna, rapporterar Europaportalen. Men länderna måste i så fall motivera sitt beslut.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.