Stor ökning av antalet cyberangrepp
Antalet cyberangrepp mot statliga myndigheter och leverantörer av samhällsviktiga tjänster ökade kraftigt under förra året, visar statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
Antalet försök till cyberangrepp mot statliga myndigheter och leverantörer av samhällsviktiga tjänster ökade kraftigt under 2023, enligt MSBs årliga redovisning av it-incidentrapporter. Tidigare år har systemfel och misstag varit den dominerande orsaken till incidenter – men nu är cyberangrepp den vanligaste orsaken, skriver MSB i ett pressmeddelande.
”Cybersäkerhetsnivån i samhället måste förbättras. Omvärldsläget och den senaste tidens it-incidenter som fått stora konsekvenser för en rad organisationer aktualiserar vikten av ökad förändringstakt. Ökningen av cyberangrepp hänger ihop med att fler överbelastningsangrepp rapporterades mellan januari och maj 2023”, förklarar Åke Holmgren, chef för MSBs avdelning för cybersäkerhet och säkra kommunikationer, i pressmeddelandet.
Statliga myndigheter och vissa andra organisationer är enligt EUs direktiv om säkerhet för nätverk och information, Nis, skyldiga att rapportera it-incidenter till MSB. Under 2023 rapporterades totalt 334 it-incidenter från 136 olika organisationer. Det är i stort sett lika många som under 2021 och 2022. Det som skiljer är enligt MSB att andelen cyberangrepp är betydligt fler och den främsta bakomliggande orsaken till it-incidenter under 2023. Tidigare har systemfel och misstag varit den dominerande anledningen. Närmare varannan it-incident skedde hos en leverantör, vilket är en ökning med 33 procent jämfört med 2022.
”Det sammanträffar med de uppmärksammade manifestationer där koranen skändades på olika platser i Sverige. Angreppen begränsade exempelvis tillgängligheten till webbsidor. Det är allvarligt att så många organisationer drabbades, samtidigt noterades inga större samhällskonsekvenser denna gång”, konstaterar Åke Holmgren.
Det faktum att närmare hälften av alla it-incidenter skett hos en leverantör visar enligt MSB att störningar i digitala leveranskedjor är de incidenter som riskerar att få störst samhällskonsekvenser, eftersom en mängd organisationer och dess tjänster kan påverkas samtidigt. I närtid är Tietoevry-incidenten, som drabbade många myndigheter genom Statens servicecenter, ett väldokumenterat typexempel sådan problematik, skriver MSB i pressmeddelandet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.