Stor ohälsorisk på Försäkringskassan
Försäkringskassans anställda riskerar sin hälsa, anser Arbetsmiljöverket. Myndigheten ska senast i oktober redovisa vad de gjort för att förbättra arbetsförhållandena.
Det är Arbetsmiljöverkets Örebrodistrikt som inspekterat försäkringscentren i Arvika, Karlstad, Torsby, Karlskoga, Örebro, Fagersta och Västerås. Där finns enligt inspektörerna allvarliga brister i arbetsmiljön. Men verket tror att det ser likartat ut på andra kontor, och kraven på åtgärder gäller därför hela Försäkringskassan.
I den handlingsplan som Försäkringskassan nu måste göra ska det framgå vilka åtgärder man vidtagit för att ”motverka rådande brist på kunskap, stöd, information, tillit och delaktighet samt för att minska arbetsmängden”.
Överbelastning är ett välkänt problem på Försäkringskassan, och bland de arbetsplatser som inspekterats var förhållandena särskilt allvarliga i Fagersta och de tre centrena i Värmland. Nyanställda uppges ha slutat för att de inte orkar med pressen, och områdescheferna på dessa orter anser att det finns direkta ohälsorisker på grund av psykisk överbelastning.
Cheferna har själva en svår situation, framhåller Arbetsmiljöverket i sitt inspektionsmeddelande. De ser hur verksamheten påverkar medarbetarna negativt, och måste ständigt omprioritera för att lösa akuta problem. De har inte egna resurser och befogenheter att vidta åtgärder. ”Trovärdigheten som chef blir också ansträngd när de förmedlar positiva budskap från ledningen om verksamheten som skiljer sig stort från de lokala förhållandena.”
Men risken för ohälsa beror inte enbart på överbelastning, utan också på brister i stöd och organisation, anser Arbetsmiljöverket. Sedan Försäkringskassan gjorde sin stora omorganisation har det till exempel blivit svårare att hitta stöd och bollplank bland kollegor, eftersom tidigare arbetsgrupper brutits upp. Frågor om tolkning och bedömning kan bara ställas via intranätet, utan möjlighet till dialog och diskussion.
Det stora informationsflödet på intranät och e-post i samband med omorganisation och regelförändringar har varit svårt att ta till sig. Dessutom har informationen varit både ofullständig och motstridig, enligt chefer och skyddsombud.
Ett annat problem för handläggare är att de utsätts för påtryckningar att ändra sina beslut, vilket de upplevt som ”mycket frustrerande”. Det har enligt Arbetsmiljöinspektionen att göra med centrala direktiv om att tillämpa en strikt praxis vid bedömning av rätten till sjukersättning.
En yrkesgrupp som inspektörerna tittat särskilt på är de personliga handläggarna, som ska ha en övergripande kontakt med kunden och kunna hantera flera ärendeslag. Arbetsfältet upplevs som oöverskådligt efter omorganisationen, och ibland vet de inte ens var kundens ärende befinner sig i organisationen. De utsätts ofta för kritik av kunder och media, och blir stressade av de förväntningar som utlovas till kunderna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.