Annons:

Stödjande myndighet minst populär

UNDERSÖKNING2011-06-23

Vi gillar vår offentliga sektor. Det är slutsatsen i en rapport från Statskontoret. Men Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är undantag från regeln.

Allmänheten är främst nöjd med kvaliteten i arbetet vid Skatteverket, räddningstjänsten och sjukvården. Även polisen får beröm av allmänheten.

Företag berömmer särskilt Bolagsverket, men är även nöjda med kommunen där bolaget är verksamt.

Omvänt är det ganska få myndigheter som vi svenskar är missnöjda med, enligt Statskontorets undersökning. Undantagen är Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Det är fler som menar att dessa två myndigheter sköter sitt arbete dåligt, än som tycker att deras arbete är bra.

Man kan fråga sig varför de myndigheter som ska vara ett stöd när människor är som mest utsatta, vid sjukdom eller arbetslöshet, åtnjuter lägst popularitet. Statskontorets utredare Susanne Johansson säger att det kan finnas flera skäl.

– Hos Försäkringskassan kan man få ja eller nej. Man är en klient och befinner sig i en utsatt position.

En annan anledning kan vara att folk är missnöjda med den politik Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har att förverkliga.

– Som vår enkätundersökning är utformad är det omöjligt att särskilja, säger Susanne Eriksson.

Statskontoret konstaterar att samhället vet förhållandevis lite om hur företag och allmänhet ser på sina kontakter med offentlig sektor. De studier som gjorts har varit inriktade på regelförenkling.

Det här är den första undersökningen i sitt slag. Tanken är att den ska vara en startpunkt för en rad liknande mätningar. På så vis bygger Statskontoret upp en tidsserie och det blir möjligt att följa utvecklingen.

Statskontoret har ställt frågor till personer ur ”allmänheten” med hjälp av SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Mellan 9 000 och 14 000 personer har ingått i enkäten. Samtidigt har 4 000 företag med minst en anställd fått frågor.

Frågorna har gällt tio statliga myndigheter samt kommuner och landsting. De svarande har gett sin syn på kvaliteten i verksamheter som järnvägstrafik, renhållning, räddningstjänst och sjukvård. I undersökningen finns även frågor om service, bemötande, tillgänglighet, rättssäkerhet och effektivitet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA