Statens servicecenter uppmanar anställda att bära munskydd
Trots påtryckningar och hård kritik har Folkhälsomyndigheten valt att inte rekommendera användning av munskydd. Men Statens servicecenter har gått sin egen väg – myndigheten erbjuder munskydd till sina anställda och uppmanar dem att skydda ansiktet, bland annat i kollektivtrafiken.
Många länder har fattat beslut om att rekommendera sina medborgare att använda munskydd utanför hemmet. Även världshälsoorganisationen WHO ger rådet att myndigheter bör uppmana medborgare att bära munskydd i situationer där det svårt att hålla avstånd, till exempel i kollektivtrafik och på platser som samlar mycket folk.
Folkhälsomyndigheten har konstaterat att det vetenskapliga underlaget är svagt när det gäller hur effektivt munskydd är för att hindra smittspridning. Myndigheten har därför valt att låta bli att rekommendera svenskar att skydda ansiktet.
Statens servicecenter har 117 statliga servicekontor på olika ställen i landet. 2019 hade kontoren 3 miljoner besök från medborgare. Enligt myndigheten följer man Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Men i frågan om munskydd väljer Statens servicecenter att gå steget längre.
– Vi uppmanar våra medarbetare att använda munskydd i till exempel kollektivtrafiken och på andra platser. Vi tvingar ingen till det, men erbjuder det till alla som vill, säger Thomas Pålsson, generaldirektör på Statens servicecenter.
Beslutet motiverar Thomas Pålsson med att han vill att personalen ska kunna känna sig trygg.
– Jag resonerar som så att om man känner sig tryggare med munskydd ska man ha rätt att få det. Att vi använder det på våra arbetsplatser är inte konstigare än att vårdpersonal gör det. Även om vi arbetar bakom plexiglas vill jag att alla ska känna sig säkra, säger han.
Anna-Maria Andersson är vice ordförande för ST inom Statens servicecenter. Hon är positiv till arbetsgivarens inställning i frågan om munskydd.
– Det är jättebra att det tillhandahålls om någon känner behovet av att använda det. Från fackligt håll trycker vi på att man ska kunna ha ett säkert kundmöte och på att man alltid ska försöka att hålla avstånd, vilket kan vara svårt ibland.
Hon tycker inte att det är konstigt att Statens servicecenter går längre än Folkhälsomyndighetens riktlinjer.
– Nej, många servicehandläggare har känt sig oroliga och tyckt att de åtgärder som har satts in inte har räckt hela vägen. Jag tycker det är bra att man kan hitta ytterligare åtgärder och komplettera det man gjort tidigare, säger Anna-Maria Andersson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.