Statens servicecenter inrättar expertråd

STATENS SERVICECENTER2020-02-03

Statens servicecenter, SSC, inrättar ett särskilt expertråd i syfte att höja kompetensen om hur sociala, ekonomiska och tekniska omvärldsfrågor påverkar förutsättningarna för de statliga servicekontoren.

Det nya expertrådet vid SSC är knutet direkt till generaldirektören Thomas Pålsson. Fokus för rådets arbete ska vara på frågor som rör Statens servicecenters strategiska och långsiktiga arbete med att lokalisera, driva och utvärdera statliga servicekontor.

”Servicekontorens verksamhet ska vila på kunnande om den svenska samhällsutvecklingen. Expertrådets roll är att med sin breda kunskap bidra i arbetet med att begripliggöra denna”, kommenterar Thomas Pålsson i ett pressmeddelande.

Några frågor som expertrådet enligt pressmeddelandet kommer ägna sig åt är vilka lokala behov av service som finns samt var servicekontoren ska placeras, kopplat till Statens servicecenters direktiv att kostnadseffektivt och med hög kvalitet och god service tillhandahålla statliga servicekontor i hela landet.

Expertrådets ledamöter

Dag Andersson, förbundssekreterare, Fackförbundet ST

Dan Hjalmarsson, tidigare generaldirektör Tillväxtanalys

Jenny Madestam, docent i statsvetenskap, Södertörns högskola

Ingegerd Palmér, tidigare rektor Luleå tekniska universitet

Från Statens servicecenter ingår:

Marie Holmberg, stabschef

Paul Larsson, divisionschef för medborgarservice

Thomas Pålsson, ordförande i expertrådet, generaldirektör

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av AM (ej verifierad) mån, 02/10/2020 - 09:17
När alla springer i samma digitala fotspår utan att egentligen förstå vad det handlar om, finns en överhängande risk att säkerhetsmedvetandet går ut genom dörren.
- nu ska vi inte krångla och vara besvärliga.
Det finns inom staten ett ganska komplext regelverk som ska följas det är många gånger den stora anledningen till svårigheten att effektivisera.
Det är oftast också svårt att ta en komplex systemlösning och förbättra denna än att automatisera några enkla manuella moment. Många lösningar beror ändå i slutänden på externa krav som är svåra att påverka. Staten består av jättemyndigheter och små pluttar på några få anställda och de ska tyvärr allt för många gånger lyda under samma lagar och förordningar.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA