Statens servicecenter arbetar med reservlönerutin
Statens servicecenter förbereder sig för att använda en reservlönerutin för utbetalningar av februarilönerna. Det ordinarie lönesystemet Primula ligger alltjämt nere efter hackerattacken för en dryg vecka sedan.
Det var under natten till den 20 januari som it-företaget Tietoevry utsattes för en omfattande cyberattack, som bland annat drabbade lönesystemet Primula. Incidenten påverkade bland andra Statens servicecenter, som sköter lönehanteringen för närmare hälften av alla statligt anställda i Sverige. Enligt ett pressmeddelande från myndigheten förs en tät dialog med Tietoevry för att planera återställningslösningar för att återgå till normal verksamhet.
”Det är för tidigt att säga när och i vilken omfattning vi kan arbeta som vanligt i systemet igen. I förebyggande syfte förbereder vi oss samtidigt för att aktivera reservlönerutinen, om det mot förmodan skulle behövas”, skriver myndigheten i pressmeddelandet.
Enligt Statens servicecenter kommer februarilönen att betalas ut även om systemet inte är helt återställt.
Flera myndigheter har efter driftstörningen i Primula gjort anmälningar om personuppgiftsincidenter till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, bland dem Centrala studiestödsnämnden, CSN. CSN skriver i ett pressmeddelande att personuppgifter om myndighetens medarbetare, tidigare medarbetare och av medarbetare lämnade uppgifter om anhöriga för tillfället inte är tillgängliga. I dagsläget går det enligt myndigheten inte att säga om någon information har kommit i orätta händer.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.