Stat och kommun öppnar gemensamt servicekontor
I dag öppnar Statens servicecenter och Örebro kommun ett gemensamt servicekontor för medborgarna. Liknande samarbeten mellan stat och kommun finns sedan tidigare i Växjö och Malmö.
I den gemensamma besökslokalen i centrala Örebro, som invigdes på måndagen, kan invånare och företagare få information både från staten och kommunen. Att medborgarservicen på det här sättet samlas under samma tak gör det till exempel möjligt att ansöka om föräldrapenning och att ställa sitt barn i kö till förskola vid samma tillfälle.
Sedan tidigare har liknande gemensamma servicekontor öppnats av Statens servicecenter i samarbete med kommunerna i Rosengård i Malmö och i Araby i Växjö.
Det är Statens servicecenters medarbetare som svarar på frågor och ger information rörande Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket medan kommunernas medarbetare hjälper till med kommunala ärenden.
På kontoret i Örebro arbetar 16 personer som är anställda av Statens servicecenter och 12 medarbetare som är anställda av kommunen.
Enligt Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh kan en gemensam fysisk lokal med samlad samhällsservice bidra till ett minskat digitalt utanförskap.
”Det blir enklare för besökarna att bara behöva gå till en plats för att få hjälp med flera frågor samtidigt. Nu stärker och utvecklar vi medborgarservicen i Örebro genom mer samverkan mellan stat och kommun”, konstaterar hon i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.