Ställer sig frågande till åtalet mot Green Cargo
ST inom Green Cargo ställer sig frågande till att arbetsgivaren åtalas för arbetsmiljöbrott efter en olycka i Piteå 2019, då ett tåg kolliderade med en lastbil och en radiolokförare omkom. ”Problemet är att folk kör som galningar”, konstaterar Kenth Bergqvist, STs sektionsordförande inom Green Cargo.
I slutet av januari åtalades Green Cargo för arbetsmiljöbrott i samband med en dödsolycka i Piteå 2019. Det var under en växling av tågvagnar som ett backande tåg krockade med en lastbil vid en obevakad järnvägsövergång. Den förolyckade personen, som var anställd vid Green Cargo, stod på ett utvändigt trappsteg på den sista vagnen, som var den vagn som var längst fram i tågets färdriktning.
Chauffören av lastbilen åtalas för vållande till annans död och bolaget som verkar på området, Smurfit kappa, åtalas för arbetsmiljöbrott och åklagaren yrkar på företagsbot.
Åklagaren yrkar även på att Green Cargo AB ska betala företagsbot på minst två miljoner kronor för att man inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att förebygga händelsen. Till exempel hade man kunnat förse radiolokföraren med ljussignal eller genomfört växlingen med tekniska hjälpmedel i stället.
Men Kenth Bergqvist, som är ordförande för ST inom Green Cargo, kan inte se hur det skulle ha gått till.
– Det finns inte möjlighet för en radiolokförare att hålla i någon slags ljussignal, för då kan han inte hålla i sig och samtidigt sköta radioutrustningen.
Enligt Kenth Bergqvist granskar Green Cargo just nu möjligheterna att utföra växlingar och backa med hjälp av videokamera istället för en fysisk person längst bak på tåget.
– Men än så länge anser jag att det säkraste är att ha en fysisk person där. Om sändningen slutar fungera eller om bilden fryser så är det kört, säger han.
Kenth Bergqvist poängterar att han inte är insatt i alla detaljer i den aktuella olyckan, men menar att ouppmärksamma bilister generellt sett är ett stort hot mot de anställdas säkerhet.
– Varje dag är vi med om att bilar och lastbilar kör mot ljussignalerna vid järnvägsövergångar.
ST inom Green Cargo har tidigare kritiserat arbetsgivaren för att schemaläggning och personalbrist orsakat stress som i sin tur varit en riskfaktor.
– Vi har pressat på om det och jobbar just nu med att förändra det. Om stress eller för lite vila hade något med olyckan i Piteå att göra kan jag inte uttala mig om. Det vet jag helt enkelt inte, säger Kenth Bergqvist.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Stefan Alenius