ST vill vänta med avreglering
ST avråder riksdagen från att stressa igenom en avreglering av järnvägstrafiken. Avregleringen bör ske samtidigt i hela Europa, anser förbundet.
Järnvägsutredningens uppdrag har varit att föreslå hur SJs exklusiva trafikeringsrätt ska avskaffas och ersättas av en marknad med flera kommersiella aktörer.
I ett yttrande över betänkandet skriver ST att omvandlingen inte bör hastas igenom.
– Vi vill mana till eftertanke innan en sådan här stor förändring genomförs, säger Britta Lejon, förste vice ordförande i ST.
ST är kritiskt till att avregleringen ska genomföras redan 1 januari 2010. Förbundet anser att den bör ske samtidigt i hela Europa och att EUs så kallade tredje järnvägsdirektiv kan uppfyllas ändå. ST anser också att det är en brist att man inte utrett konsekvenserna av den konkurrensutsättning som gjorts av godstrafiken för att kunna dra lärdom av den.
ST har dåliga erfarenheter från den avreglerade godstrafiken och upphandlad spårtrafik.
– Det kan lätt uppstå tveksamheter kring vem som har arbetsmiljöansvaret med flera olika aktörer, säger Britta Lejon.
EUs järnvägsdirektiv
I oktober 2007 beslutade EU om det så kallade tredje järnvägsdirektivet. Marknaden för internationella tåg öppnades för alla tågbolag, som numera får ta upp och lämna av passagerare i ett annat land utan att behöva passera en nationsgräns. Men det finns samtidigt stora möjligheter för ett land att begränsa den rätten. Det gäller till exempel om det finns avtal om allmänna tjänster eller om ett järnvägsföretag fått exklusiv tillträdesrätt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.