ST vill ha kortare arbetstid i spårtrafiken
Kortare veckoarbetstid och löneprinciper som är bindande för parterna är några av STs krav inför avtalsrörelsen på spårtrafikens område.
Yrkandet på tydliga och bindande löneprinciper är viktigt eftersom lönerna är individuella, anser Björn T Johansson, ordförande för ST inom spårtrafiken.
–Redan i förra avtalet sades det att man ska ha lönesamtal, men det har inte fungerat ordentligt någonstans.
Både ST och Seko är överens om att det centrala avtalet behöver stärkas, för att järnvägsföretagen inte ska kunna konkurrera med sämre villkor.
–Bland annat finns olika uppfattningar om arbetstidsavtalet utifrån de nya EU-reglerna, säger Björn T Johansson. Om vi inte tar upp det centralt finns en risk att man konkurrerar på olika villkor.
ST vill att veckoarbetstiden ska kortas från 38 till 36 timmar och att den regleras tydligare. Dessutom kräver ST löneskydd för dem som av medicinska skäl måste lämna säkerhetsklassade tjänster.
Arbetsgivarna inom Almega Tjänsteförbunden anser att löneavtalen ska baseras på lokal lönebildning och att lokala avtal ska kunna ha en annan löptid än det centrala avtalet.
Seko begär minst 825 kronor per heltidsanställd under en ettårig avtalsperiod.
Nuvarande avtal löper ut den 31 mars i år.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.