ST utvidgar blockaden mot Tesla
ST utvidgar blockaden mot bilföretaget Tesla för att hindra leveranser av registreringsskyltar. Den nya stridsåtgärden träder i kraft 24 maj.
Bilföretaget Tesla vägrar att teckna kollektivavtal för sina anställda i Sverige. IF Metall varslade därför i höstas om strejk från 27 oktober, i syfte att få till stånd ett kollektivavtal.
Förbundet bad också om stöd från andra fackförbund, och bland andra ST och LO-förbundet Seko beslutade i november förra året om sympatiåtgärder. För STs och Sekos del handlade det om att blockera alla leveranser från Postnord till företaget.
Därmed stoppades bland annat försändelser av registreringsskyltar från Transportstyrelsen. Men facken har upptäckt att Tesla kringgår detta genom att beställa skyltar till andra adresser än dem där företaget har verksamhet. Därför utvidgar både ST och Seko nu blockaden till de fyra ”filialer” med c/o-adress som Tesla registrerat hos Transportstyrelsen. Samtliga ligger i Stockholmsområdet.
– Man kan fundera över hur mycket pengar det kostar Tesla att inte teckna kollektivavtal. Det har varit flera rättsprocesser och överklaganden, och nu detta, kommenterar STs förhandlingschef Åsa Erba Stenhammar situationen.
Från ett ekonomiskt perspektiv vore det bättre för företaget att teckna ett kollektivavtal, anser hon. Och för de anställda skulle det innebära en större trygghet och förutsägbarhet, inte minst nu när Tesla gör neddragningar, menar Åsa Erba Stenhammar.
– Vi har ett system för stöd och hjälp vid uppsägningar som de skulle kunna få del av. För oss är det självklart att Metalls medlemmar ska få goda anställningsvillkor och trygghet, säger hon.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.