ST satsar 30 miljoner kronor för att växa
ST sätter av 30 miljoner kronor i budgeten för 2019 till en engångssatsning för att öka synligheten och värva fler medlemmar. ”Vi kan inte växa om vi inte satsar. Det handlar om förhandlingsstyrka – om arbetsgivaren ska lyssna på oss måste vi öka antalet medlemmar”, säger STs ordförande Britta Lejon.
Redan 2016 beslutade STs kongress att förbundet måste satsa på att växa. Målet för 2020 sattes till 110 000 medlemmar, varav 80 000 yrkesaktiva. Det gick bra i början, men sedan har medlemsantalet inte ökat enligt plan, konstaterar Britta Lejon.
– Och som läget är nu ser vi stora nedskärningar framför oss på myndigheter som Arbetsförmedlingen och Migrationsverket, där vi har många medlemmar, säger hon.
Förbundsstyrelsens beslut innebär att förbundet, utöver de budgeterade ordinarie kostnaderna på drygt 200 miljoner kronor, gör en särskild engångssatsning på insatser för ökad synlighet och medlemsvärvning. Upp till 30 miljoner kronor kan användas för det ändamålet under nästa år. På detta sätt skaffar sig förbundet möjlighet att vara mer proaktivt än tidigare, menar Britta Lejon.
Vad säger du till dem som tycker att det är mycket pengar?
– Det är mycket pengar, jag förstår att man tycker det. För ST också, men inte jämfört med vad andra förbund satsar. Men vi måste satsa oss ur den situation som vi befinner oss i just nu. Vi kan inte tro att vi kan växa om vi inte satsar. Vi kan inte bara stå med armarna i kors och åse förändringarna. Jag vill kunna stå på nästa kongress och säga att vi har gjort allt.
Var förbundsstyrelsen enig?
– Inte helt. Två ledamöter hade gärna sett att åtgärderna hade varit konkretiserade redan nu, att det fanns ett mer detaljerat underlag. Min uppfattning är att ledamöterna inte var emot att satsa, mer metoden. Men majoriteten av förbundsstyrelsen menade att vi måste ha en ram för att kunna planera. och eftersom det är långa ledtider behövde vi ta det här beslutet nu.
Om facket tappar medlemmar tappar man också makten att påverka, säger Britta Lejon.
– I grunden handlar det om att vi måste vara många om vi vill ha större möjligheter att försvara våra medlemmars intressen. Vi vill bli starkare vid förhandlingsbordet både lokalt och centralt, och både inom Arbetsgivarverkets och Almegas område.
Exakt vad ST ska använda pengarna till är inte fastslaget ännu. Men enligt Britta Lejon kommer förbundet att satsa på ökad synlighet och kommunikation i samband med uppstarten av nästa avtalsrörelse.
– Vi jobbar hårt för att kommunicera om vad vi faktiskt förhandlar fram. Ett exempel är att anställda inom den statliga sektorn från 1 januari 2019 tjänar in till sin tjänstepension även vid vård av sjukt barn och annan föräldraledighet. Vi har också satsningen Hållbart arbetsliv tillsammans med arbetsgivarna, vilket kommer ge radikalt bättre stöd till lokala parter som vill ta tag i stress och dålig arbetsmiljö.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Tycker det är mycket fika, biobiljetter och andra satsningar istället för att sänka avgifter för medlemmarna. Tror det spelar större roll när det gäller medlemsantalet.