ST kan slopa förmånsbilar i Stockholm
ST betalar nästan 450 000 kronor om året för fyra förmånsbilar, en tjänstebil och tillhörande garageplatser vid förbundets centrala kansli i Stockholm.
Enligt avtalet för STs kanslianställda ska regionala enhetschefer och ombudsmän erbjudas en förmånsbil, en bil som man kan använda både i tjänsten och privat och som förmånsbeskattas.
Vissa enhetschefer i Stockholm kan också få förmånsbil om man fattar särskilt beslut om det. Marie Säll, kanslichef sedan 1 december, tycker att det kan ifrågasättas.
Tveksamt i Stockholm
– Jag ska titta över alla våra avtal. Och när det gäller förmånsbilar tycker jag att det är tveksamt just i Stockholm.
I regionerna är det en annan sak, där reser man mycket i jobbet och behöver bilen.
För närvarande har fyra enhetschefer i Stockholm förmånsbil och garageplats vid kansliet. Två av dem går i pension nästa år.
– Självklart kan vi inte gå in och bryta gällande avtal, så de två får vara kvar, säger Marie Säll. För egen del har jag valt att avstå från förmånsbil.
Vill se över miljöpolicy
Hon vill också titta närmare på hur tjänstebilen används och kostnaden för den.
Förutom kostnaden finns miljöaspekter på förmånsbilar. STs kansli behöver se över sin miljöpolicy, tycker Marie Säll.
– Det är viktigt att ha en hög ambitionsnivå. Vi måste se till att det inte bara landar i mindre frågor, utan ta lite större tag.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.