ST avvisade bud inom spårtrafiken
Vi avvisade, i princip, arbetsgivaren alla yrkanden, säger STs förhandlingsledare Maria Olwaeus sedan parterna nyligen träffats för att diskutera ett nytt kollektivavtal inom Almegas bransch spårtrafik.
Det var i februari som ST lämnade sitt yrkande till Almega bransch spårtrafik. Det innehåller krav på lönehöjningar om minst 2,8 procent, extra satsning på att höja lägstalönerna, stopp för farligt ensamarbete på tågen och rätt till heltid.
Arbetsgivarorganisationen vill å sin sida inte ha några centralt avtalade löneökningar eller individgarantier alls i branschavtalet, alla sådana förhandlingar ska ske på de enskilda företagen. Branschavtalet om löner ska också gälla tills vidare, enligt Almega.
För ett par dagar sedan träffades parterna för andra gången. ST avvisade då i princip alla arbetsgivarens yrkanden.
− Vi kan inte tänka oss ett treårigt avtal utan centrala lönepåslag, säger STs förhandlingsledare Maria Olwaeus.
ST motsätter sig också arbetsgivarens yrkanden om att lägga semesterperioden från maj till september.
Maria Olwaeus konstaterar att parterna står mycket långt ifrån varandra både i löne- och arbetstidsfrågan.
− Det kommer att bli tuffa förhandlingar, säger hon.
Nuvarande avtal löper ut 31 mars.
ST organiserar bland annat tågvärdar, kundtjänstpersonal, lokförare och administratörer inom spårtrafiken.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.