Sponsring kan äventyra förtroende
Sponsring kan uppfattas som jävsliknande och äventyra allmänhetens förtroende för statlig verksamhet. Därför bör regeringen utarbeta tydliga regler för när sponsring ska vara tillåten.
Statskontoret har fått regeringens uppdrag att utreda villkoren för sponsring av myndigheter och annan statlig verksamhet.
I sin rapport varnar Statskontoret för att sponsring kan innebära finansiella risker och att det kan uppstå misstankar om jävsliknande beroendeförhållanden mellan sponsorn och myndigheten.
Men om regeringen anser att sponsring är en lämplig finansieringsform bör den regleras exempelvis i en förordning, föreslår Statskontoret.
Sponsring bör inte användas för mer långsiktiga åtaganden. Inkomster från sponsring är mest lämpade för verksamhet som annars inte skulle ha blivit av, anser Statskontoret. Till exempel utställningar, forskningsprojekt och konferenser.
Myndigheter som har tillsynsuppgifter är däremot inte lämpade för sponsring. Det gäller också i stor utsträckning även myndigheter som utövar myndighetsutövning gentemot privatpersoner eller företag. Om de ändå blir föremål för sponsring bör den vara tydligt avgränsad från myndighetsutövningen.
Statskontoret har tillsammans med Nämnden för offentlig upphandling utarbetat en definition av sponsring:
”Sponsring innebär ett avtal till ömsesidig nytta mellan två eller flera parter, där den ena parten (sponsorn) förbinder sig att lämna ersättning i form av kontanta medel, varor och/eller tjänster och den andra parten (den sponsrade) som motprestation tillhandahåller till exempel exponering av varumärke eller andra varor och/eller tjänster till nytta för sponsorn i dennes verksamhet.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.