Sponsrade skolböcker partiska
Sponsrade läromedel för skolan ger helt olika bilder av hur den svenska arbetsmarknaden utvecklats, visar en forskningsstudie. I en skrift från Svenskt Näringsliv är fackföreningarna helt frånvarande.
Det blir allt vanligare att svenska skolor använder gratismaterial från olika intresseorganisationer i undervisningen. Enligt en undersökning i Lärarnas Tidning ökade andelen grundskollärare som använder sponsrade läromedel från 40 till 60 procent mellan 2001 och 2009.
Läromedlen produceras av företag som AstraZeneka, Sandvik och ABB, men också av myndigheter som Försvarsmakten och Energimyndigheten.
Enligt riktlinjerna ska sponsrade läromedel vara opartiska. Men det är helt tydligt att de inte är det, anser Anna Johnsson Harrie, lektor och forskare vid Linköpings universitet. Hon har granskat två läromedel om industrialiseringen i Sverige och arbetsmarknadens parter: Tillväxt från Svenskt Näringsliv och Arbetslivet – om arbetsmarknaden i Sverige och världen från Arena Skolinformation.
I skriften Tillväxt hyllas de driftiga entreprenörer som skapade svensk industri och därmed välfärd. Arbetarna framställs som passiva och fackföreningarna nämns inte alls.
I skriften från Arena skolinformation är historieskrivningen en helt annan. Där sägs att det framför allt var genom facklig organisering som arbetarna fick bättre villkor och att facken drivit på för en ordnad arbetsmarknad. ”I den här versionen är kreativa uppfinnare och driftiga företagare helt frånvarande”, enligt Anna Johnsson Harrie.
Hon tycker att samhällslärare är en utsatt grupp, eftersom så många aktörer vill komma in i skolan och ge sin bild av samhällsutvecklingen.
Arena skolinformation fick STs arbetslivspris 2011.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.