Splittrad styrning av Naturvårdsverket
Naturvårdsverkets redovisning av sin verksamhet ger regeringen ett bristfälligt underlag för sin styrning. Det gör styrningen delvis splittrad och ryckig över tid, anser Statskontoret efter en myndighetsanalys.
Statskontorets övergripande bedömning är att Naturvårdsverket i allt väsentligt fullgör sina uppgifter och uppdrag. Enligt rapporten är Naturvårdsverket en välskött och ekonomiskt ansvarsfull myndighet. Samtidigt finns det enligt Statskontoret flera områden som myndigheten behöver utveckla.
Naturvårdsverket har ett omfattande uppdrag som spänner över ett vitt fält av uppgifter. Enligt Statskontoret är det svårt att utifrån Naturvårdsverkets resultatredovisning få en tydlig och samlad bild av myndighetens resultat och resursanvändning. Det gör att regeringen får ett bristfälligt underlag för sin styrning av Naturvårdsverket. Statskontoret anser inte att regeringens styrning av Naturvårdsverket är helt ändamålsenlig. Den är i delar omfattande, splittrad och ryckig över tid.
Naturvårdsverket behöver arbeta systematiskt med att prioritera och effektivisera i sin verksamhet. En viktig del i detta är enligt Statskontoret att anpassa resurser och medarbetarnas kompetens till de uppgifter som följer av kommande ny lagstiftning och den gröna omställningen. Rapporten föreslår att Naturvårdsverket regelbundet ska genomföra fördjupade verksamhetsanalyser för att säkerställa att myndigheten använder sina resurser effektivt.
Statskontoret konstaterar att Naturvårdsverket har uppgifter som angränsar till ett trettiotal andra myndigheter. Tre viktiga exempel är enligt rapporten Havs- och vattenmyndigheten, HaV, Energimyndigheten och länsstyrelserna. Överlag anser Statskontoret att gränsdragningen av Naturvårdsverkets uppgifter i förhållande till dessa myndigheter fungerar väl. Men det finns också uppgifter som skulle kunna hanteras på ett effektivare sätt.
Statskontoret föreslår att regeringen ger Naturvårdsverket och Energimyndigheten i uppdrag att gemensamt se över gränsdragningen mellan Klimatklivet och Industriklivet och vid behov föreslå justeringar i förordningarna. På samma sätt bör Naturvårdsverket och HaV få i uppdrag att gemensamt utreda och lämna konkreta förslag som möjliggör en flytt av ansvaret för vissa vattenrelaterade frågor från Naturvårdsverket till HaV.
Enligt Statskontoret fungerar Naturvårdsverkets instruktion inte tillräckligt effektivt som strategiskt styrinstrument. Den ger en otydlig bild av myndighetens samlade uppdrag, och ett dåligt stöd för myndighetens prioriteringar. Statskontoret anser också att regeringen och Naturvårdsverket behöver utveckla delar av sin dialog, så att regeringens styrning blir mer träffsäker.
Enligt rapporten är den finansiella styrningen av Naturvårdsverket komplex och ryckig., eftersom verksamheten i stor utsträckning finansieras av sakanslag. Statskontoret bedömer att regeringen behöver öka förutsägbarheten och långsiktigheten i Naturvårdsverkets finansiering genom att i större utsträckning finansiera Naturvårdsverkets förvaltningsutgifter med förvaltningsanslaget.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.