Splittrad styrning av Naturvårdsverket
Naturvårdsverkets redovisning av sin verksamhet ger regeringen bristfälligt underlag för sin styrning, och styrningen är delvis splittrad och ryckig, anser Statskontoret efter en myndighetsanalys. Naturvårdsverkets förvaltningsutgifter bör enligt Statskontoret i större utsträckning finansieras med förvaltningsanslaget.
Statskontorets övergripande bedömning är att Naturvårdsverket i allt väsentligt fullgör sina uppgifter och uppdrag, och att det är en välskött och ekonomiskt ansvarsfull myndighet. Samtidigt finns det enligt Statskontoret flera områden som myndigheten behöver utveckla.
Naturvårdsverket har ett omfattande uppdrag som spänner över ett brett fält. Enligt Statskontoret är det svårt att utifrån Naturvårdsverkets resultatredovisning få en tydlig och samlad bild av myndighetens resultat och resursanvändning, vilket gör att regeringen får ett bristfälligt underlag för sin styrning. Styrningen är inte helt ändamålsenlig, utan i delar alltför omfattande, splittrad och ryckig över tid, skriver Statskontoret också i sin rapport.
Naturvårdsverket behöver enligt Statskontoret arbeta systematiskt med att prioritera och effektivisera i sin verksamhet, bland annat genom att anpassa resurser och medarbetarnas kompetens till de uppgifter som följer av kommande ny lagstiftning och den gröna omställningen. I rapporten föreslås att Naturvårdsverket regelbundet ska genomföra fördjupade verksamhetsanalyser för att säkerställa att myndigheten använder sina resurser effektivt.
Statskontoret konstaterar att Naturvårdsverket har uppgifter som angränsar till ett trettiotal andra myndigheter. Tre viktiga exempel är enligt rapporten Havs- och vattenmyndigheten, HaV, Energimyndigheten och länsstyrelserna. Statskontoret anser att gränsdragningen av Naturvårdsverkets uppgifter i förhållande till dessa myndigheter överlag fungerar väl, men att det finns uppgifter som skulle kunna hanteras på ett effektivare sätt.
Statskontoret föreslår att regeringen ger Naturvårdsverket och Energimyndigheten i uppdrag att gemensamt se över gränsdragningen mellan Klimatklivet och Industriklivet och vid behov föreslå justeringar i förordningarna. På samma sätt bör Naturvårdsverket och HaV få i uppdrag att gemensamt utreda och lämna konkreta förslag som möjliggör en flytt av ansvaret för vissa vattenrelaterade frågor från Naturvårdsverket till HaV.
Enligt Statskontoret ger Naturvårdsverkets instruktion en otydlig bild av myndighetens samlade uppdrag och ett dåligt stöd för myndighetens prioriteringar, och fungerar därför inte tillräckligt effektivt som strategiskt styrinstrument. Statskontoret anser också att regeringen och Naturvårdsverket behöver utveckla delar av sin dialog, så att regeringens styrning blir mer träffsäker.
Enligt rapporten är den finansiella styrningen av Naturvårdsverket komplex och ryckig., eftersom verksamheten i stor utsträckning finansieras av sakanslag. Statskontoret bedömer att regeringen behöver öka förutsägbarheten och långsiktigheten i Naturvårdsverkets finansiering genom att i större utsträckning finansiera Naturvårdsverkets förvaltningsutgifter med förvaltningsanslaget.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.