Snabbare inspektioner ska spara tid
På försök granskar Arbetsmiljöverket en hel bransch, den grafiska, med en förenklad inspektionsmetod. Förhoppningen är att metoden ska spara resurser.
Hittills har Arbetsmiljöverket försökt identifiera de mest riskabla arbetsmiljöerna för att ställa krav där det behövs mest. Myndigheten har gått på tillbuds- och olycksfallsrapportering, arbetsskadestatistik och skyddsombuds aktiviteter. Men regeringen vill att myndigheten ska pröva en så kallad screeningmetod, delvis hämtad från Danmark. Metoden bygger på utredningen om ”Marknadsorienterade styrmedel på arbetsmiljöområdet” som kom 2009.
Nu genomför Arbetsmiljöverket pilotprojektet som består av 1 500 inspektionsbesök inom den grafiska branschen.
– Det är boktryckerier, tidningstryckerier och företag som arbetar med prepress, det vill säga underlag inför tryckning, säger projektledare Elisabet Åkerlund.
För att de tjugo specialutbildade arbetsmiljöinspektörerna ska hinna med alla arbetsplatser använder de ett standardiserat frågeformulär. Det spar in tid. Vanliga inspektioner kräver både för- och efterarbete.
– Nästa steg är att vi ska pröva att använda skrivplattor. Då kan inspektörerna fylla i formuläret digitalt på plats, trycka på en knapp och skicka resultatet både till vår databas och som ett mejl till arbetsgivaren, säger Elisabet Åkerlund.
Av de 300 arbetsplatser som hittills inspekterats i år har 80 procent fått någon form av krav. Det är en lika hög andel som när Arbetsmiljöverket inspekterar arbetsplatser utvalda enligt den gamla modellen.
Försöket utvärderas hösten 2012.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.