Skogsstyrelsen reagerar mot sexistiska bilder
Skogsstyrelsen stoppar alla inköp från motorsågstillverkaren Stihl, skriver Dagens Nyheter. Anledningen är att företaget använder en kalender med lättklädda kvinnor i sin marknadsföring.
En stor debatt startade i skogsbranschen när en kalender från skogsmaskintillverkaren Ponsse uppmärksammades tidigare i höst. I kalendern avbildades företagets maskiner tillsammans med lättklädda kvinnor. Skogsstyrelsens generaldirektör Herman Sundqvist säger till Dagens Nyheter att han blev upprörd när han såg vilka bilder företaget använder.
”En av de första sakerna som för genom mitt huvud var – tänk om du jobbar på en arbetsplats där kalendern hänger framme och ditt barn kommer på besök. Eller en praktikant eller ett studiebesök från en skola. Det skulle vara en oerhört obekväm situation”, säger Herman Sundqvist till tidningen.
När det stod klart att också motorsågstillverkaren Stihl tagit fram en kalender med lättklädda kvinnor för sin marknadsföring reagerade Herman Sundqvist och stoppade Skogsstyrelsens inköp av bland annat röjsågar från företaget.
”Det behövs tydliga markeringar och avståndstaganden. Jag tycker att alla ska ställa sig frågan om det känns okej att köpa något från de här företagen”, säger Herman Sundquist till tidningen.
Enligt Stihls marknadschef i Sverige, Jari Heiskanen, tar företagets representanter på den svenska marknaden avstånd från kalendern:
”Den passar överhuvudtaget inte in i svensk och nordisk värdegrund. Jag köper resonemanget, men det är svårt att ta ansvar för gamla bilder som finns på nätet. Vi har gjort vad vi kan”, säger han till Dagens Nyheter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.