SKL vill bestämma mer
Sveriges Kommuner och Landsting, SKL vill ha större inflytande över trafikplaneringen. SKL vill också ha mer pengar till infrastrukturen än regeringen föreslagit.
I samband med invigningen av ett transportpolitiskt seminarium som SKL arrangerar på Arlanda krävde förbundets tredje vice ordförande Lennart Gabrielsson, fp, att regeringen tillsätter en bred utredning kring framtidens transportinfrastruktur:
– Tiden är mogen för att ge kommuner, landsting och regioner ett ökat ansvar och inflytande över planeringen av vägar och järnvägar. För att Sverige, som är ett glesbefolkat och mycket exportberoende land, ska kunna stå sig i den internationella konkurrensen krävs ett väl fungerande transportsystem för såväl persontransporter som gods, sade Lennart Gabrielsson.
Han ifrågasatte också om den ambitionsnivå som regeringen deklarerat i höstens infrastrukturproposition är tillräckligt hög. Upp emot tre fjärdedelar av de pengar som anslås till nationellt viktiga projekt är redan upplåsta till pågående byggen, påpekade han:
– Vi måste få ut mer infrastruktur för pengarna. Regeringen bör snarast tillsätta en utredning med uppdrag att hitta en fungerande planerings- och finansieringsmodell, sa Lennart Gabrielsson.
SKL är också mycket tveksamma till regeringens tankar på ökad kommunal medfinansiering av statliga järnvägar och vägar:
– Det tar inte bara medel från givna kommunala och regionala verksamheter utan skapar också en oklar ansvarsfördelning mellan stat, kommun, landsting och regioner, sade Lennart Gabrielsson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.