Skatteverket ska minska IT-kostnader
Skatteverket ska dra ned på sina IT-kostnader. Samtidigt slopas ”köp- och sälj”- organisationen för verkets stödfunktioner.
Det var Skatteverkets förre generaldirektör Mats Sjöstrand som lyfte ut administration, IT och annat verksamhetsstöd till en egen organisation. Myndighetens operativa grenar fick köpa tjänster från verksamhetsstödet, som också skulle sälja tjänster externt.
ST-avdelningen var kritisk till modellen, och är nöjd med att den slopas. Organisationen byggdes upp av en extern konsult och har nästan blivit en egen myndighet, säger avdelningsordförande Ing-Marie Sandin.
– Vår uppfattning är att det bara blir mer administration och dyrare. Och de har haft fria händer att sätta löner som vi normalt inte har i staten.
Verksamhetsstödet blir en avdelning inom huvudkontoret. Tills vidare ska avdelningen fortsätta att leverera tjänster även till Kronofogden och Lantmäteriet.
IT-kostnaderna ska minskas från 500 till 300 miljoner kronor till 2011. Förutom den besparing som omorganisationen kan innebära ska äldre applikationer avvecklas. IT-verksamheten ska också koncentreras till färre orter än de sex nuvarande.
– Det tycker vi inte är så positivt, men ibland kan det bli billigare om man är samlad, säger Ing-Marie Sandin. Ett annat förslag som vi inte gillar är att man ska titta på möjligheterna till outsourcing.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.