Skarp kritik mot Försäkringskassan
Justitieombudsmannen, JO, riktar skarp kritik mot Försäkringskassan, sedan myndigheten lämnat ut handlingar rörande en annan person till en man som begärt ut sina egna handlingar.
En man begärde ut kopior av handlingar som rörde hans eget försäkringskasseärende av Försäkringskassan i Borlänge. När han inte fick ut handlingar rörande sin arbetsskada JO-anmälde han myndigheten. Först när Försäkringskassan fick en kopia av JO-anmälan för yttrande fick mannens handläggare där reda på att kopiorna begärts ut, och då gjordes utskrifter av de begärda handlingarna.
Bland de handlingar som skickades till mannen fanns flera dokument som rörde andra personer än honom själv, vilket han berättade för JO. Enligt Försäkringskassan hade två handläggare vid samma tidpunkt använt samma skrivare, och på så vis hade fel dokument följt med i brevet till den klagande mannen.
JO är kritisk mot att Försäkringskassan inte skyndsamt lämnade ut de handlingar mannen begärt och förutsätter att kassan ser över sina rutiner så att misstaget inte upprepas. Det faktum att sekretessbelagt material om andra personer lämnats ut av misstag ser JO betydligt allvarligare på:
”Att något sådant kan inträffa är oacceptabelt, särskilt som Försäkringskassan i sin verksamhet ofta hanterar känsliga uppgifter om personer. Jag utgår från att de åtgärder Försäkringskassan har vidtagit är tillräckliga för att förhindra att något liknande kan hända igen”, skriver JO Cecilia Nordenfelt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.