Sjöfartsverket stöps om
Sjöfartsverket ska omvandlas till förvaltningsmyndighet. Ansvaret för att underhålla leder för fritidsbåtar och producera sjökort avvecklas. Det är några förslag från Lotsutredningens slutbetänkande.
– Min översyn av Sjöfartsverket visar att ingen del av verket i dagsläget är lämplig att bolagisera, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam i ett pressmeddelande.
Han föreslår istället att en större del av Sjöfartsverkets produktion ska utsättas för konkurrens. Enligt honom blir verksamheten på så sätt mer effektiv.
Sjöfartsverket ska mer än nu upphandla tjänster, till exempel lotstransporter, drift och underhåll av farleder och sjömätning. Verket föreslås också samla sin fartygskapacitet i en särskild resultatenhet som ”under konkurrensneutrala former ställs till förfogande i samband med upphandling av olika verksamheter”.
Eftersom så mycket av Sjöfartsverkets produktion ska avvecklas anser utredaren att verket inte längre ska vara ett affärsverk utan bli en förvaltningsmyndighet. Verket ska också framöver finansieras huvudsakligen genom avgifter.
Utredaren anser att båtklubbar, kommuner och andra intressenter ska kunna överta de leder och kanaler för främst fritidsbåtar som Sjöfartsverket ansvarar för i dag. Verket ska också ta upp med kommuner och andra om att ta över farleder med nyttotrafik av regional och lokal karaktär. Däremot ska Sjöfartsverket ha kvar ansvar för drift och underhåll för farleder som behövs för handelssjöfarten.
50 miljoner kronor bör anslås som bidrag till de huvudmän som tar över ansvaret för vissa farleder och kanaler, föreslår utredaren.
I utredningen finns också förslag om att flygräddningen ska bilda en gemensam enhet med sjöräddningscentralen och inordnas i Sjöfartsverket.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.