Servicekontor kan övergå till servicecenter

STATSFÖRVALTNING2017-12-18

Alla statliga servicekontor ska från 1 januari 2019 drivas av Statens Servicecenter, SSC. Det föreslår regeringens utredare Mats Sjöstrand. Servicekontoren ska ge service för fler myndigheter än idag.

Förre chefen för Skatteverket, Mats Sjöstrand, har regeringens uppdrag att utreda statens servicekontor. I ett första betänkande föreslår han bland annat att alla servicekontor ska övergå till SSC. Syftet är att säkerställa och stärka tillgången till grundläggande statlig service för medborgare och företag i hela landet. Utredningen förslår att serviceorganisationens lokala kontor till en början ska tillhandahålla service avseende Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets verksamheter.

”Varje år sker fyra miljoner besök på de lokala servicekontoren som drivs av Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Nu tar vi ett samlat grepp om de kontor som finns och de nya som ska tillkomma för att säkra och förstärka medborgarnas tillgång till lokal statlig service, oavsett om de bor i Överkalix, Vimmerby eller Vivalla”, kommenterar civilminister Ardalan Shekarabi, S, i ett pressmeddelande.

Enligt utredaren är den lokala statliga servicen helt avgörande för vissa grupper som har behov av personliga möten med myndigheter. Servicen kan stärkas och byggas ut genom en samlad organisation. I delbetänkandet föreslås att hela den nuvarande servicekontorsverksamheten ska gå över till Statens servicecenter 1 januari 2019.

När den särskilde utredaren lämnar sitt slutbetänkande 31 maj är avsikten att presentera en plan för när de lokala kontoren kan stå för service för fler myndigheter, i första hand Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Trafikverkets förarprovsverksamhet. Utredaren ska också lämna förslag om hur servicekontoren kan bli ännu fler.

”Regeringens inriktning är tydlig; vi vill förbättra den statliga servicenärvaron. Du ska inte behöva åka flera mil för att få hjälp med något som egentligen skulle kunna ordnas på det närmsta servicekontoret”, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA