Sänkt avgift gav liten effekt
Att sänka arbetsgivaravgifterna för unga på arbetsmarknaden har gett små effekter enligt en analys av Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU. Kostnaden per jobb beräknas till 1-1,6 miljoner kronor.
Mellan 2007 och 2009 sänktes arbetsgivaravgifterna för unga i två steg. En ny rapport från IFAU visar att satsningen har skapat nya jobb, men att effekterna är förhållandevis små. Vid halvårsskiftet 2007 sänktes arbetsgivaravgifterna för personer mellan 19 och 25 år med en tredjedel. Enligt rapporten ökade det de ungas sysselsättning med cirka två procent på kort sikt, motsvarande 6 000–10 000 nya jobb. Den andra sänkningen 2009 tycks inte haft någon ytterligare effekt på sysselsättningen.
Kostnaden för staten av de sänkta arbetsgivaravgifterna blev omkring tio miljarder kronor per år. Kostnaden per skapat jobb uppgick därmed till 1-1,6 miljoner kronor.
”Dessa siffror kan jämföras med den genomsnittliga anställningskostnaden för 19–25-åringar, som är omkring en fjärdedel så stor. Gör man den jämförelsen framstår det som dyrt att använda sänkta arbetsgivaravgifter som en åtgärd för att skapa jobb”, säger forskaren Johan Egebark i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.