Risker med generös Försäkringskassa
Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, höjer i en rapport ett varningens finger för Försäkringskassans fokusering på nöjda kunder. Att ha ”kundernas förtroende” som enda övergripande mål kan medföra risker.
ISF har genomfört sin årliga granskning av Försäkringskassans administrativa effektivitet. Enligt rapporten har myndighetens administrativa effektivitet utvecklats positivt under 2013. Både kvaliteten i handläggningen och produktiviteten har förbättrats, konstaterar ISF.
Men ISF varnar för riskerna med att alltför entydigt fokusera på nöjda kunder. Det finns en potentiell målkonflikt mellan korrekta beslut och ”nöjda kunder”:
”Att Försäkringskassans utvecklingsarbete blir lyckosamt är särskilt viktigt i ljuset av att myndigheten valt att lyfta fram att kundernas förtroende för Försäkringskassan ska öka som enda övergripande mål., eller åtminstone mellan stabila bedömningsnivåer i försäkringen och den försäkrades önskan att få sin bidragsansökan beviljad. Generösare bedömningsnivåer i försäkringarna kan, även om de håller sig inom ramarna för gällande lagar och regler, ge stora effekter på försäkringsutgifterna.”
ISF pekar på en liknande målkonflikt mellan hög produktivitet och bedömningsnivåer. Administrativt kan det vara dyrare att upprätthålla en strikt bedömningsnivå, medan en generösare attityd visserligen kan spara förvaltningskostnader, men samtidigt leda till mångdubbelt högre ökningar av försäkringsutgifterna:
”Av dessa skäl ser ISF några områden där det finns skäl för en djupare analys. Det gäller exempelvis i sjukpenning där produktiviteten ökar samtidigt som andelen negativa beslut minskar och försäkringsutgifterna ökar”, skriver ISF i rapporten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.