Riksrevisionen granskar statens lokalanvändning

LOKALER2024-03-19

Riksrevisionen har inlett en granskning av statliga myndigheters användning av kontorslokaler. I arbetet ska Riksrevisionen även undersöka hur myndigheterna går till väga för att hitta nya lokaler och hyreskontrakt.

Sammanlagt lägger de statliga myndigheterna varje år omkring 9 miljarder kronor på hyror för kontorslokaler, konstaterar Riksrevisionen i en text på sin sajt. Till det kommer kostnader för renoveringar, förbättringar och återställande. Nu ska Riksrevisionen granska om pengarna används på ett effektivt sätt.

Sedan början av 1990-talet får myndigheterna själva bestämma hur stor del av deras anslag som ska gå till lokalkostnader. När den principen infördes var tanken att det skulle leda till högre effektivitet, eftersom myndigheternas ledningar bedömdes ha bäst kännedom om verksamheternas behov, men sedan dess har två statliga utredningar konstaterat att reformen inte fått avsedd effekt, skriver Riksrevisionen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA