Riksrevisionen granskar statens lokalanvändning
Riksrevisionen har inlett en granskning av statliga myndigheters användning av kontorslokaler. I arbetet ska Riksrevisionen även undersöka hur myndigheterna går till väga för att hitta nya lokaler och hyreskontrakt.
Sammanlagt lägger de statliga myndigheterna varje år omkring 9 miljarder kronor på hyror för kontorslokaler, konstaterar Riksrevisionen i en text på sin sajt. Till det kommer kostnader för renoveringar, förbättringar och återställande. Nu ska Riksrevisionen granska om pengarna används på ett effektivt sätt.
Sedan början av 1990-talet får myndigheterna själva bestämma hur stor del av deras anslag som ska gå till lokalkostnader. När den principen infördes var tanken att det skulle leda till högre effektivitet, eftersom myndigheternas ledningar bedömdes ha bäst kännedom om verksamheternas behov, men sedan dess har två statliga utredningar konstaterat att reformen inte fått avsedd effekt, skriver Riksrevisionen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.