Regeländring underlättar samlokalisering
Det blir nu enklare för Statens servicecenter att dela lokaler med kommuner och andra myndigheter, sedan regeringen beslutat om en förändring av myndighetens instruktion.
Statens servicecenter har sedan tidigare verksamheter som är samlokaliserade med kommuner. I ett pressmeddelande skriver myndigheten att detta är gynnsamt för staten i dess helhet och underlättar för medborgarna.
”Att det nu blir enklare att samlokalisera servicekontoren med kommuner och andra myndigheter är väldigt bra. Nu kan Statens servicecenter få ett betydligt mer kostnadseffektivt servicekontorsnät men framförallt blir det enklare för medborgaren när vi samlar service under ett och samma tak”, konstaterar Paul Larsson, chef för myndighetens verksamhetsområde medborgarservice, i pressmeddelandet.
Redan i dag kan medborgare både utföra kommunala ärenden och få vägledning i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket på elva orter – Borgholm, Ljusdal, Lysekil, Stockholm Rinkeby, Storuman, Torsby, Vansbro, Växjö Araby, Åre Järpen, Åsele och Örebro. I slutet av januari tillkommer även Askersund.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.